لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

بی‌جا شده‌ها در بلخ از عدم دریافت کمک‌ها شکایت دارند


آرشیف، شماری از بی‌جا شده‌های داخلی
آرشیف، شماری از بی‌جا شده‌های داخلی

صدها خانواده آواره جنگ و ناامنی در بلخ می‌گویند نیازمند کمک هستند، اما کمکی دریافت نکرده‌اند.

این آوارگان در پی افزایش ناامنی و جنگ در ولسوالی‌های شولگره، بلخ، چمتال، زارع، کشنده و دولت‌آباد به مزارشریف و حومه آن آواره شده‌اند.

آنها می‌گویند در محل سکونت آنها هنوز هم جنگ ادامه دارد. این بی‌جاشدگان از وضعیت بد زندگی خود شکایت می‌کنند و می‌گویند تا حال هیچ مرجعی به آنها کمک نکرده است.

پرویز یکی از این بی‌جا شده‌ها به رادیو آزادی گفت: "در ولسوالی زارع جنگ شدیدی بین طالبان و اردوی ملی جریان دارد. مردم بیچاره بی‌جا شدند. اینجا به مزارشریف آمدیم. یک هفته می‌شود سرپناه نداریم و هیچ‌کس به ما کمک نکرده است."

نقیب با خانواده‌اش در اثر ناامنی در چهاربولک، به مزارشریف بی‌جا شده است. او می‌گوید تا اکنون هیچ نهاد مددرسان یا اداره دولتی به او کمک نکرده‌است.

او افزود: "از یک سو سربازان دولتی و از سوی دیگر طالبان خانه‌های ما را هدف قرار می‌دهند. ما بیچاره شدیم. همه روزه خانه‌های ما در اثر حملات مسلحانه تخریب می‌شوند. اینجا، در مزارشریف، هم کسی به درد و رنج ما رسیدگی نکرد."

مسئولان اداره مهاجرین ولایت بلخ می‌گویند که شمار بی‌جاشدگان ناامنی‌ در بلخ به بیش از ۳۰۰ خانواده می‌رسد.

مسعود قادری رئیس این اداره به رادیو آزادی گفت: "بیش از سیصد خانواده به دلیل نا امنی‌ها در ولسوالی‌های مختلف بلخ به مزارشریف بی‌جا شده‌اند و این رقم رو به افزایش است. من خودم و تیم‌های کاری ما در حال شناسایی این خانواده‌ها هستیم و مساعدت‌های ضروری را برای‌شان فراهم می‌سازیم."

به تازگی از ولایات سرپل و کندز نیز صد‌ها خانواده از اثر نا‌امنی‌ به شهر مزارشریف آواره شده‌اند.

مقام‌های محلی بلخ می‌گویند که باید نهادهای مددرسان بین‌المللی در مورد فراهم کردن کمک‌ها با آنها همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG