لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

وزارت داخله از گرفتن تدابیر امنیتی در ماه محرم خبرداد


آرشیف: تصویر یک سربازان افغان در حال گرفتن امنیت مراسم روز عاشورا در شهر هرات
آرشیف: تصویر یک سربازان افغان در حال گرفتن امنیت مراسم روز عاشورا در شهر هرات

معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان شام یکشنبه۱۰سنبله به رادیو آزادی گفت در این بخش تدابیر امنیتی اتخاذ شده و کدام مشکلی ایجاد نخواهد شد.

اما یک تعداد از کارشناسان امنیتی می‌گویند برای تأمین امنیت مساجد و تکیه‌خانه‌ها در ده روز محرم، بهتر است تعداد نیرو‌های کشفی و امنیتی بیشتر شوند.

مقامات افغان می‌گویند با داخل شدن ماه محرم تدابیر برای امنیت مساجد و تکیه‌خانه‌ها بیشتر شده است.

وزارت داخلۀ افغانستان اطمینان داده است که آن‌ها آماده‌گی خود را برای این مراسم گرفته اند و باور دارند که در این مراسم مشکل امنیتی ایجاد نخواهد شد. مروه امینی معاون سخنگوی این وزارت شام دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:" وزارت امور داخلۀ کشور هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم برای مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که تأمین امنیت مساجد، تکیه‌خانه‌ها را به گونۀ خاص با تدابیر امنیتی این ده روز محرم نیروهای امنیتی افغانستان بر عهده گرفته اند، کدام مشکلی پیش نخواهد آمد."

تصویری از برگزاری مراسم روز عاشورا در کابل
تصویری از برگزاری مراسم روز عاشورا در کابل

خانم امینی در ادامه افزود: "وزارت امور داخله بدون ماه محرم هم برای تأمین امنیت جا‌های تجمع شیعه‌ها که چندین بار به مشکلات رو‌به‌رو شده اند، نیرو‌های امنیتی بیشتر را مؤظف ساخته است."

امروز دوشنبه دوم ماه محرم سال۱۴۴۱هجری قمری است.

وزارت داخلۀ افغانستان در مورد اقدامات امنیتی در تکیه‌خانه‌ها و عبادت‌گاه‌های شیعه‌ها، مخصوصاً در ده روز اول ماه محرم که تجمعات در آن‌ها زیاد می‌باشد، در حالی خبر داده است که سال‌های قبل هم در همین ماه و خارج از این ماه در مراکز تجمع شیعه‌ها انفجارها و حملات انتحاری انجام شده است. مسئولیت این حملات را عموماً گروه دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفته است. آخرین حمله در کابل در یک محفل عروسی در سالون شهر دوبی در ۲۶ماه اسد رخداد که در آن ۸۰ نفر کشته و ۱۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

تصویری از مراسم برگزاری روز عاشورا در هرات
تصویری از مراسم برگزاری روز عاشورا در هرات

یک کارشناس امنیتی جاوید کوهستانی به رادیو آزادی گفت: "برای تأمین امنیت مراکز تجمع شیعه‌ها در ماه محرم بهتر است نیروهای کشفی و استخباراتی فعال شوند و حضور پولیس را کمتر بسازند، چون ما چندین بخشی از نهادهای کشفی و استخباراتی را در وزارت‌های داخله، دفاع و امنیت ملی افغانستان داریم. مخصوصاً ادارات امنیت ملی می‌توانند افراد مزدگیر یا پولیس مخفی خود را در این ساحات بیشتر بسازند و تلاشی‌هایی که در محفل‌ها انجام می‌شود، این‌ را بیشتر واگذار کنند به خود مردم محل یا شوراهایی که در محل ایجاد شده."

در یک اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری هم آمده است که رئیس جمهور اشرف غنی روز شنبه در حالی که مقامات امنیتی حضور داشتند با یک تعداد علمای اهل تشیع دیدار کرده و در مورد تأمین امنیت عاشورا یا ده روز اول محرم به نیروهای امنیتی دستور داد.

XS
SM
MD
LG