لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

ولایت کندز چرا هدف بزرگی برای طالبان است؟


سربازان افغان در شهر کندز
سربازان افغان در شهر کندز

مقام‌های پیشین حکومتی به رادیو آزادی می‌گویند که مداخلۀ سازمان‌های استخباراتی منطقه سبب شده تا بخش‌هایی از شهر کندز سه بار به دست طالبان بیافتد.

وزارت دفاع افغانستان هم موقعیت استراتژیک کندز را یکی از دلایل مهم جنگ‌های شدید در این ولایت می‌داند.

طالبان برای نخستین بار کندز، یکی از شهرهای مهم شمالی افغانستان را چهار سال پیش، در ماه سپتمبر ۲۰۱۵ از تسلط حکومت بیرون آوردند و برای سه روز کنترول این ولایت را به دست گرفتند.

آرشیف، تصویری از جنگ کندز
آرشیف، تصویری از جنگ کندز

این تحول تلفات و خسارت‌های مالی زیادی به دنبال داشت.

یک سال بعد از آن در سپتمبر ۲۰۱۶بخش‌هایی از این ولایت برای بار دوم به دست طالبان افتاد و به موقعیت تجارتی آن آسیب رساند.

برای بار سوم، روز شنبه هفتۀ جاری طالبان بار دیگر بر این ولایت حملات گروهی را آغاز کردند و حتا تا چند صد متری مرکز شهر رسیدند.

حالا پرسش این‌جاست که کندز چه اهمیتی برای طالبان دارد که در ظرف چهار سال حملات بزرگی را برای تصرف آن سازماندهی کردند؟

اسدالله عمرخیل والی پیشین کندز به رادیو آزادی گفت: "کندز برای طالبان به این دلیل مهم است که این ولایت با برخی از کشورهای آسیای میانه سرحد مشترک دارد."

کندز ۲۷۲ کیلومتر سرحد با تاجیکستان و ازبیکستان دارد، سازمان‌های استخباراتی هم در این ولایت نفوذ گسترده دارند، حتا روس‌ها دو بار به ولسوالی دشت ارچی کندز آمدند و با طالبان دیدار داشتند و مبارزه با داعش را یک بهانه قرار دادند.

آقای عمرخیل در ادامه افزود: "عدم توجه حکومت به این ولایت از مواردی است که زمینه جنگ شدید در کندز را فراهم کرده است."

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله افغانستان همچنان به رادیو آزادی گفت که حضور گستردۀ استخباراتی برخی کشورهای منطقه نقش مهمی در سقوط کندز داشته است.

در پنج سال گذشته گروه‌های مسلح در ولایت کندز پناه‌گاه زیاد ایجاد کردند و در این مدت زمانی تاثیر منفی بر اذهان عامه گذاشتند، در این مدت طالبان و جنرالان ای اس ای در کندز زیاد کار کردند و زمینۀ جنگ را فراهم کردند که حتا دامنۀ آن به تخار و بدخشان رسید.

از سوی دیگر، وزارت دفاع افغانستان می‌پذیرد که موقعیت جغرافیایی کندز و فعالیت استخباراتی برخی کشورهای منطقه را از عوامل مهم تشدید جنگ در این ولایت می‌داند اما معاون سخنگوی این وزارت از اقدامات جدی برای تأمین امنیت کندز سخن می‌گوید.

فواد امان معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "کندز از نگاه موقعیت جغرافیایی زیاد متضرر شد، تمام ولسوالی‌های آن راه مستقیم با شهر دارند، هر کس به آسانی می‌تواند وارد شهر شود، اما نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای تأمین امنیت کندز برنامۀ قوی دارند تا این ولایت بار دیگر سقوط نکند."

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع

تلاش کردیم تا نظر طالبان را نیز در این مورد داشته باشیم اما موفق نشدیم.

طالبان در گذشته تنها شهر کندز را به سقوط مواجه نکردند بلکه سال گذشته این گروه تلاش کرد تا برخی دیگر از ولایت‌ها، از جمله غزنی، را با سقوط روبه‌رو کنند.

XS
SM
MD
LG