لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

یک منبع بین‌المللی: امریکا تلاش دارد تا از برگزاری انتخابات افغانستان جلوگیری کند


تصاویر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
تصاویر نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

یک مقام آگاه بین‌المللی می‌گوید، امریکا در تلاش جلوگیری برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

هرچند تا حال مقام‌های امریکایی در این باره چیزی نگفته اند، اما ریاست جمهوری افغانستان اظهارات این منبع را نادرست می‌خواند.

پیش از این سفیر امریکا در کابل بر برگزاری انتخابات بر بنیاد برنامه‌های از پیش تعیین‌شده تأکید کرده بود.

با آن‌که کمتر از چهار هفتۀ دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان مانده است، به تازه‌گی یک مقام آگاه بین‌المللی به رادیو آزادی گفته است که ایالات متحدۀ امریکا در تلاش جلوگیری از برگزاری این انتخابات در ماه میزان است.

این منبع که خواست نام‌اش گرفته نشود می‌گوید که امریکا تلاش دارد برای جلوگیری از برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اجماعی را به میان آورد.

تا حال مقام‌های امریکایی، به ویژه سفارت امریکا در کابل در این باره چیزی نگفته اند، اما قبل از این جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل، در دیدار با برخی مقام‌های افغان گفته است که هرچند به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای صلح به کشورش یک اولویت است، اما برنامه‌های برگزاری انتخابات نیز بدون هیچ تأخیری به پیش برده شوند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در یک نشست خبری در حال پرس و شنود با خبرنگاران
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در یک نشست خبری در حال پرس و شنود با خبرنگاران

در همین حال صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو آزادی گفت: "اطلاعاتی که در بارۀ تلاش امریکا برای جلوگیری از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به رادیو آزادی درز کرده حقیقت ندارد."

او افزود: "این موضع رسمی ایالات متحدۀ امریکا نیست، و در بحث‌هایی که حکومت افغانستان با امریکا داشته، هیچ وقت ما نشنیدیم که آن‌ها (امریکا) مخالف این پروسه باشند، برعکس شما حمایت‌های ایالات متحده را از پروسۀ انتخابات دیدید در قسمت‌های منابع مالی و کمک‌های تخنیکی به این پروسه. این معلومات درست نیست و این اظهارات که این‌ها (منبع رادیو آزادی) کرده حقیقت ندارد. انتخابات افغانستان برگزار می‌شود."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز پیش از این گفته بود که آمادگی‌های کامل فنی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان گرفته شده است و این انتخابات حتماً برگزاری خواهد شد.

این در حالی است که دور نهم مذاکرات صلح امریکا با طالبان در قطر به پایان رسیده و جزئیات مسودۀ توافق‌نامه میان دو طرف با رئیس جمهور افغانستان شریک شده است.

هیئت صلح طالبان، زلمی خلیلزاد و جریان گفت‌وگوهای صلح در قطر
هیئت صلح طالبان، زلمی خلیلزاد و جریان گفت‌وگوهای صلح در قطر

کبیر رنجبر کارشناس سیاسی افغان به این باور است که احتمال تلاش امریکا برای جلوگیری از برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بعید به نظر می‌رسد.

آقای رنجبر می‌گوید: "روند صلح زمان‌گیر است و از همین رو برگزاری انتخابات باید در اولویت قرار گیرد. ما آثار و شواهد چنین مداخله را نمی‌بینیم، اگر چنین مداخله ای صورت گیرد، به حیثیت ایالات متحدۀ امریکا لطمه وارد می‌کند، شما دیدین که ملل‌متحد به کمیسیون انتخابات کمک کرد که من متیقن هستم این کمک در موافقت به اعضای دایمی شورای امنیت شده که امریکا خود عضو دایمی این شورا است."

پیش از این محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو شریک قدرت در حکومت وحدت ملی که در میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز اند، بر برگزاری انتخابات در ششم ماه میزان تأکید کرده اند.

XS
SM
MD
LG