لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۴

نیویارک تایمز: حضور سی‌آی‌‌ای در افغانستان گسترش داده شود


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

مشاوران ارشد قصر سفید پیشنهاد کرده‌اند که در صورت آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، حضور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌‌اِی) در این کشور گسترش داده شود.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز مقاله‌ای در مورد نقش سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی‌آی‌‌اِی) در افغانستان نشر کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، مشاوران ارشد قصر سفید پیشنهاد کرده‌اند که در صورت آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، حضور "سی‌آی‌‌اِی" در این کشور گسترش داده شود.

این را روزنامه به نقل شماری از مقام‌های امریکایی نوشته است.

اما نیویارک تایمز می‌نویسد ملاحظه‌های مقام‌های "سی‌آی‌‌اِی" و اردوی امریکا در این مورد منجر به بحث در ادارۀ امریکا شده است ـ بحثی که به نوشتۀ روزنامه، گفت‌وگو‌ها با طالبان برای پایان دادن جنگ را پیچیده خواهد کرد.

در ادامه مطلب آمده است که شماری از مقام‌های دولت امریکا می‌خواهند که نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت "سی‌آی‌‌اِی" به عنوان نیروی مبارزه علیه تروریزم در افغانستان وظیفه انجام بدهند.

به نوشتۀ روزنامه، این مقام‌ها باور دارند که با توجه به آماد‌گی نیروهای امریکایی برای خروج از افغانستان، این اقدام مانع تقویت دوبارۀ فعالیت‌های گروه دولت اسلامی و یا شبکۀ القاعده در این کشور خواهد شد.

اما روزنامه می‌نویسد دیگران شک دارند که شبه‌نظامیانی که بسیاری آن‌ها متهم به بدرفتاری هستند، بتوانند بدون پشتیبانی نظامیان امریکایی علیه تروریزم عمل کنند.

روزنامه می‌نویسد جینا هسپل، رئیس سی‌آی‌ای، نگرانی‌های لوژیستیکی را با دیگر مقام‌های ادارۀ امریکا در پیوند به این طرح مطرح کرده است.

  • هیل

روزنامۀ هیل نیز به بررسی تلاش‌های صلح در افغانستان پرداخته و به نقل از مقامی که نامش ذکر نشده، نوشته است که مقام‌های افغان و امریکایی در آستانۀ رسیدن به توافق صلح با طالبان هستند.

روزنامه به توییت روز دوشنبۀ وحید عمر، رئیس روابط عامه و استراتژیک ریاست جمهوری افغانستان نیز اشاره کرده است.

او نوشته است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، پیش‌نویس توافق‌نامۀ صلح را یکشنبه با محمداشرف غنی، رئیس جمهور این کشور در میان گذاشت.

آقای خلیلزاد به روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلیفونی ویژه با رادیو آزادی گفت که روی چهار موضوع با طالبان در اصول توافق شده است.

اول: ضمانت‌های امنیتی از سوی طالبان، به این معنی که از مناطق تحت کنترل‌شان باید خطر تروریزم متوجه امریکا و متحدانش نشود.

دوم: خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان با در نظرداشت وضعیت.

سوم: آغاز گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی.

چهارم: برقراری آتش‌بس دایمی و فراگیر در افغانستان.

روزنامه می‌نویسد که همزمان با گفت‌و گو‌های صلح، یک پوستۀ پولیس در کندز دوشنبه هدف حملۀ انتحاری قرار گرفت.

طالبان مسئولیت این حمله را به دوش گرفته‌اند.

روزنامه به سخنان هفتۀ گذشتۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا نیز اشاره کرده است.

آقای ترمپ گفته بود که حتی اگر معاملۀ صلح هم با طالبان حاصل شود، هشت هزار و شش‌صد سرباز خود را در افغانستان نگه خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG