لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

هشت صبح: امریکا نباید اصل حاکمیت ملی افغانستان را زیر سؤال ببرد


هشت صبح: افغانستان قلمرو تجزیه‌ناپذیر و دولت مشروع است و صلح باید منجر به تقویت دولت مشروع شود تا پایدار بماند.
هشت صبح: افغانستان قلمرو تجزیه‌ناپذیر و دولت مشروع است و صلح باید منجر به تقویت دولت مشروع شود تا پایدار بماند.

روزنامه‌های چاپ امروز (سه شنبه ۱۲ سنبله) کابل بیشتر سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی خود را به بررسی موضوع صلح با طالبان و انفجار دیشب در شرق شهر کابل اختصاص داده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش نوشته که زلمی خلیل‌زاد باید متن موافقتنامه‌ای را که قرار است امریکا و طالبان امضا کنند، به رهبران حکومت داده باشد و رهبران حکومت مکلف هستند که طبق منافع ملی موضع بگیرند.

به باور نویسنده، امریکا نباید اصل حاکمیت ملی افغانستان را زیر سؤال ببرد و متن توافقنامه به گونه‌ای امضا نشود که به گروه طالبان حیثیت دولت را ببخشد و دولت افغانستان به حیث دولت نامشروع تلقی شود.

در پایان سرمقاله آمده است که افغانستان قلمرو تجزیه‌ناپذیر و دولت مشروع است و صلح باید منجر به تقویت دولت مشروع شود تا پایدار بماند. نویسنده تأکید کرده سندی که در یک قلمرو به نحوی دو حاکمیت رسمی به وجود بیاورد، باعث "جنگ دایمی" می‌شود.

  • سرخط

روزنامه سرخط سرمقاله‌اش را تحت عنوان "افغان‌ها دوره انتقالی را نمی‌خواهند" نوشته است.

بر اساس سرمقاله، در متن توافقنامه امریکا و طالبان دوره انتقالی ۱۸ ماهه در نظر گرفته شده که همان زمان قانون اساسی کنونی کشور تعدیل می‌شود.

به باور نویسنده، با موجودیت نظام مردم‌سالاری کنونی، ایجاد دوره انتقالی به این معنا است که پس از ۱۸ سال یکبار دیگر به همان دوره برمی‌گردیم که مانند توافقات کنفرانس بن یک تصمیم دیگر اتخاذ خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه هیواد سرمقاله‌اش را تحت عنون تلاش‌های صلح و حملات طالبان نوشته است.

در سرمقاله آمده است که صلح در افغانستان تنها در چند جلسه تأمین نمی‌شود و دیده می‌شود که از حدود ده ماه به این‌سو هیئت امریکایی با نماینده‌های طالبان در مورد صلح بحث می‌کنند.

به باور سرمقاله‌نویس، شماری از "حلقات و تشنگان قدرت" تلاش می‌کنند تا به بهانه صلح گمشده نظام کنونی را از بین ببرند و به خواست "دشمن" یک نظام دیگر بسازند.

در پایان سرمقاله هیواد آمده است که در کنار گفت‌وگوهای صلح محکوم کردن جنگ و حملات خلاف ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و ملی است.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله خود نوشته که تشدید حملات طالبان نوعی "امتیازگیری" در مذاکرات صلح و تخریب انتخابات است.

سرمقاله‌نویس پیشنهاد می‌کند که در حالی که تلاش‌های صلح اوج گرفته به‌جای تشدید جنگ اگر روی صلح دایمی کار شود، این مسئله به اثرگذاری مذاکرات جاری صلح بسیار کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG