لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

مجلۀ تایم: چرا مایک پومپیو مایل نیست که توافق‌نامۀ صلح، میان امریکا و طالبان را امضا کند؟


 مایک پامپیو وزیرخارجۀ امریکا
مایک پامپیو وزیرخارجۀ امریکا

مجلۀ تایم در یک گزارش اختصاصی خود می‌گوید که مایک پومپیو وزیرخارجۀ امریکا چندان مایل نیست که توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان را خودش امضا کند.

در کنار حاشیه‌های خبرساز نشست‌های توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان، مجلۀ تایم نیز گزارش ویژه ای را در پیوند به موضوع صلح میان طالبان و افغانستان با پادرمیانی امریکا تهیه کرده است.

نمونه‌ ای از مجلۀ تایم
نمونه‌ ای از مجلۀ تایم

تایم این مطلب را از قول مقامات ارشد امریکا، افغان و اروپایی که نخواستند نامشان ذکرشود گزارش می‌دهد.

تایم از قول مقامات آگاه می‌گوید که این توافق‌نامه محتمل در چندين موضوع مهم، اطمينان بخش نيست.

مجله می‌‌نویسد که توافق‌نامۀ ادامۀ حضور نیروهای امریکایی ضد تروریزم برای مقابله با شبکۀ القاعده در افغانستان، بقای حکومت مورد حمایت غرب در کابل و حتٰی خاتمۀ جنگ در این کشور را تضمین نمی‌کند.

این درحالی است که ریاست جمهوری افغانستان نگرانی اش را از پیامدهای توافق صلح با طالبان اعلام کرده است و صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور در صفحه تویترش نگاشته بود: "حکومت افغانستان همانند مقام‌های پیشین و سناتوران امریکایی دربارۀ سند این تفاهم‌نامه نگرانی‌هایی دارد."

آقای صدیقی تأکید کرده بود که حکومت افغانستان برای رفع نگرانی‌های موجود در مورد این سند، باید وضاحت لازم را به دست بیاورد.

مجلۀ تایم در ادامه از قول مقامات افغان می‌‌نویسد که امضای وزیرخارجه 'مایک پومپیو' در این سند به مثابۀ به رسمیت شناختن طالبان به حیث یک نهاد سیاسی مشروع خواهد بود و او نمی‌‌خواهد چنین کاری بکند.

به‌نوشتۀ تایم وزارت خارجه امریکا از تبصره خودداری کرده است.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح در افغانسان، در نتیجۀ ۹دور گفت‌وگو با طالبان متن نهایی این توافق‌نامه را در قطر تهیه کرده است.

او در گفت‌وگوی اختصاصی روز سه شنبه خود با رادیو آزادی گفته بود: "روی چهار مسأله خروج سربازان امریکایی از افغانستان، چگونگی مبارزه علیه تروریزم، آتش‌بس و گفت‌وگوی بین‌الافغانی، با طالبان در اصول توافق شده است.

مجلۀ تایم می‌‌نویسد که امکان دارد این توافق‌نامه در نهایت امر توسط خلیلزاد امضا شود یا طرفین به صدور یک اعلامیه اکتفا کنند.

XS
SM
MD
LG