لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

امریکا هرگونه معافیت تحریم‌های مالی ایران را رد کرد


پرچم ایران و امریکا
پرچم ایران و امریکا

امریکا پذیرفتن هرگونه معافیت از تحریم‌ها به‌خاطر دادن خط اعتبار مالی به ایران را رد کرد.

پیشنهاد پاریس مبنی بر گشودن یک خط اعتبار مالی ۱۵ ملیارد دالری به ایران به مجوز واشنگتن و تمدید معافیت‌های نفتی نیاز داشت.

یک مقام ارشد امریکا پذیرفتن هرگونه معافیت از تحریم‌ها به ایران و بازکردن یک خط اعتبار مالی ۱۵ ملیارد دالری به این کشور را که فرانسه پیشنهاد کرده است؛ رد کرد.

برایان هوک نمایندۀ خاص امریکا در امور ایران، روز چهارشنبه در واشنگتن گفت که امریکا متعهد وارد کردن نهایت فشار بر ایران است و کدام استثنا یا معافیت برای این کشور نمی‌پذیرد.

ولی او این راهم گفت که هنوز کدام پیشنهاد مشخص فرانسه را در این خصوص ندیده است .

برایان هوک نمایندۀ خاص امریکا در امور ایران
برایان هوک نمایندۀ خاص امریکا در امور ایران

فرانسه ابراز آمادگی کرده است که درمقابل پایبند ماندن ایران به توافق اتومی سال ۲۰۱۵ یک خط اعتبار مالی تا پایان سال جاری به ایران میدهد.

طبق پیشنهاد پاریس این خط اعتباری به اساس فروش نفت درآینده تادیه خواهد شد.

گوردان ساندلند ،نماینده امریکا در اتحادیه اروپا اوایل چهارشنبه گفته بود که واشنگتن پیشنهاد فرانسه را بررسی می‌کند و او درحال حاضر چیزی بیشتری در این مورد گفته نمی‌تواند‌.

آقای ساندلند در کنفرانس تلفونی به خبرنگاران گفت: "پالیسی امریکا این است که به‌خاطر آوردن ایران به میز مذاکره نهایت فشار براین کشور وارد کند."

واشنگتن که سال گذشته از توافق اتومی سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهان خارج شد و تحریم‌های خود بر این کشور را از سرگرفت می‌خواهد که در بارۀ برنامۀ اتومی و راکتی ایران با این کشور گفت‌وکو کند.

ایران که تحریم‌های واشنگتن صادرات نفت و سکتور مالی این کشور را هدف قرار داده، برخی از تعهدات خود در توافق اتومی را در دو مرحله کاهش داده است.

تهران همچنین هشدار داده که اگر کشورهای اروپایی امضا کننده این توافق‌نامه، فرانسه، بریتانیا و جرمنی برای کاهش تاثیر تحریم‌های امریکا اقدام نکنند، امروز پنجشنبه گام سوم به سوی کاهش تعهدات خود دراین توافق‌نامه بر می‌دارد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور امریکا دیروز در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که او با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مقر ملل متحد ملاقات کند؛ گفت: " مطمئناً هر چیز ممکن است."

رئیس جمهور ایران یک روز قبل از این سخن دونالد ترمپ گفت‌وگوی دو جانبه با امریکا را رد کرد، اما گفت که دورکردن تحریم‌ها امکان دارد زمینۀ گفت‌وگوی چند جانبه را مهیا سازد .

حسن روحانی گفت: "هنوز هیچ تصمیم دربارۀ گفت‌وگو با امریکا گرفته نشده است. او افزود که پیشنهادهای بسیاری برای چنین گفت‌وگو مطرح شده ولی پاسخ ایران همیشه منفی بوده است.

XS
SM
MD
LG