لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

بازپس‌گیری خان آباد و عقب‌نشینی طالبان مسلح


نیروهای امنیتی افغان پس از دفع حملۀ طالبان در کندز ۳۱ آگست ۲۰۱۹
نیروهای امنیتی افغان پس از دفع حملۀ طالبان در کندز ۳۱ آگست ۲۰۱۹

مسئولان محلی ولسوالی خان آباد می‌گویند که با رسیدن نیروهای کمکی ساختمان ولسوالی و قوماندانی امنیه را دوباره تصرف کرده اند و هم اکنون جنگ در قسمت غربی شهر، در منطقۀ بندر شورآب و ملاغلام، جریان دارد و طالبان در حال عقب نشینی استند.

براساس گفتۀ‌های مسوولان محلی ولسوالی خان کندز، ولسوالی خان آباد کندز را دوباره نیروهای دولتی تصرف کرداند. بارسیدن نیروهای تازه نفس کمکی ساختمان ولسوالی و قوماندانی امنیه خان آباد را پس از دو ساعت سقوطدوباره تصرف کرده‌اند.

حیات الله امیری ولسوال خان آباد در رابطه به این رویداد به رادیوآزادی گفت: " یک ساعت قبل ما حملات خود را آغاز کردیم و در نتیجه تعمیر ولسوالی و تعمیر قوماندانی را دوباره تصرف کردیم و نیروها در قوماندانی و ولسوالی جابه‌جا شدند و حالا درحال پیشروی استند و به طالبان تلفات وارد گردید و جزئیات آن را بعداً همرای تان شریک می‌سازم."

نیروهای امنیتی افغان پس از دفع حملۀ طالبان در کندز ۳۱ آگست ۲۰۱۹
نیروهای امنیتی افغان پس از دفع حملۀ طالبان در کندز ۳۱ آگست ۲۰۱۹

آقای امیری از حکومت خواستار فرستادن نیروهای بیش‌تر امنیتی به این ولسوالی است، تا حومه‌های خان آباد را از وجو طالبان مسلح پاک‌سازی کنند.

از سوی هم شماری از باشندگان ولسوالی خان آباد می‌گویند که شماری از خانواده‌ها از منازل شان بیرون شدند و برخی خانواده‌ها به دلیل جنگ در خانه‌های شان گیرمانده اند.

اسدالله یک‌تن از باشندگان این ولسوالی در رابطه گفت:"مردم ولسوالی خان آباد در یک وضعیت بدی قرار دارند و بر اثر جنگ تعدادی زیادی از مردم، خانواده‌های شان را به منطقۀ چوغه و ولایت تخار بیرون کرده‌اند و مردم خیلی پریشان استند."

آنان ازمقام‌های حکومتی می‌خواهند که به اسرع وقت به وضعیت جاری خان آباد رسیدگی کنند، تا مردم از این بیش‌تر دربه‌در نشوند.

عبدالبصیر یک‌تن از باشندگان خان آباد در پیوند به رویداد گفت:

"اوبرادر یک دربه‌دری است و هم ظلم و ستم بالای همین ملت بی‌چاره به‌خصوص ولایت کندز آمده است هر روز مردم کشته و در به در می‌شوند و عامل تمامی بدبختی‌ها همین دولت‌مردان بی‌کیفایت هستند."

باید گفت که ولسوالی نام‌بُرده در ماه سنبله سال ۱۳۹۵ نیز برای چند ساعت به دست طالبان مسلح سقوط کرده بود.

افغانستان -کندز ، اول اکتبر ۲۰۱۵ ، لحظات پس از سقوط کندز
افغانستان -کندز ، اول اکتبر ۲۰۱۵ ، لحظات پس از سقوط کندز

ولسوالی خان آباد با داشتن ۱۷کیلومتر فاصله به‌طرف شرق شهرکندز قرار داشته و یکی از ولسوالی‌های کلان و پُرنفوس این ولسوالی به‌شمار می‌رود و درضمن شاهراه کندز- تخار نیز از ولسوالی خان آباد می‌گذرد و علاوه از آن ولسوالی خان آباد با ولسوالی‌های آقتاش و علی آباد کندز و هم‌چنین با ولسوالی‌های اشکمش و بنگی ولایت تخار نیز سرحد دارد.

تا اکنون طالبان مسلح در رابطه به رویداد امروز صحبتی نکرده اند.

XS
SM
MD
LG