لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

منبع: "حل نگرانی‌های حکومت افغانستان در سطح خلیل‌زاد نیست" 


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین دیدار با زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در کابل.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین دیدار با زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در کابل.

یک وزیر کابینۀ حکومت افغانستان ساعاتی بعد از آنکه از سفر آیندۀ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به ایالات متحده خبر داد، امروز جمعه، ۶ سپتمبر، به رادیو آزادی گفت، این سفر به تعویق افتاده است.

او افزود، این مسافرت به دلیل "مخالفت آقای غنی با متن اعلامیه‌ی مشترک میان افغانستان و امریکا در مورد صلح به تعویق افتاده است.

این منبع از گرفتن نامش خودداری کرد؛ چونکه گفت، اجازه ندارد در این مورد حساس با رسانه‌ها صحبت کند.

ریاست جمهوری افغانستان رسماً در این مورد چیزی نگفته و از تأیید یا رد سفر احتمالی رئیس جمهور غنی به ایالات متحده خودداری کرده است.

مقام‌های امریکایی هم هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده اند. سفارت ایالات متحده در افغانستان هم در پاسخ به پیام رادیو آزادی گفته است که،" آنها در موقفی نیستند که در این مورد اظهار نظر کنند. "

در این حال، منبعی آگاهِ دیگر در حکومت افغانستان با رد اظهارات وزیر کابینه، به رادیو آزادی گفت که، حکومت‌های افغانستان و امریکا در مورد اعلامیه‌ی مشترک کاملاً موافقند و اینکه، "اعلامیه نهایی شده است."

اما حکومت افغانستان نگرانی‌های جدی در مورد موافقت‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان دارد. منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، افزود که، این نگرانی‌ها به "سطح زلمی خلیل‌زاد" حل شدنی نیست.

منبع افزود که، قرار است رئیس جمهور غنی برای بحث با سطح رهبری ایالات متحده در مورد نگرانی‌های افغانستان به امریکا سفر کند. اما او زمان این سفر را مشخص نساخت.

در پاسخ به این پرسش که، موارد نگران کننده برای حکومت افغانستان در موافقت نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان چیست، این منبع گفت:" در متن موافقت‌نامه هیچ تعهد واضح برای ختم جنگ وجود ندارد. همچنان خواست اصلی افغانستان آغاز مذاکرات مستقیم دولت افغانستان و طالبان و برقراری آتش‌بس سراسری است." اما به گفتۀ این منبع، طالبان در مورد این دو موضوع تعهد واضح نشان نداده اند.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان روز یکشنبه به کابل سفر کرد.

به اساس گزارش ها، او متن توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان را به رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله "نشان" داده است.

به تازگی، آقای خلیلزاد در گفتگوی ویژه به رادیو آزادی گفت که، با طالبان برسر چهار نکته در اصول به توافق رسیده اند. خلیلزاد به روز دوشنبه ( یازده سنبله) به رادیو آزادی بیشتر گفت: "نخست در مورد مسئلۀ تروریزم که از مناطق تحت کنترل طالبان نباید خطری متوجه امریکا و همکارانش شود. دیگر مسئلۀ کم شدن و بیرون شدن نیروهای [امریکایی از افغانستان] وابسته به شرایط است. سوم مسئلۀ مذاکرات بین‌الافغانی و چهارم آتش‌بس دائمی."

ریاست جمهوری افغانستان در مورد متن پیش نویس توافق میان امریکا و طالبان واکنش نشان داده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان چهارشنبه هفته گذشته در صفحۀ توییترش نوشته بود: "قسمیکه مقام‌های پیشین و سناتوران امریکایی در مورد توافقنامه صلح نگرانی دارند حکومت افغانستان هم در این مورد نگران است."

از سوی هم نامزد معاون اول تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی پروسه جاری صلح را یک "دسیسه" عنوان کرده و گفته است که، حکومت افغانستان حاضر نیست "گندمک دوم" را امضاء کند.

تلاش های دپلوماتیک ایالات متحده برای ختم جنگ تقریباً هجده سالۀ واشنگتن در افغانستان از میزان خشونت ها نکاسته است.

طالبان در کنار گفتگو در قطر در مناطق مختلف افغانستان از جمله پایتخت کابل تحرکات شان را افزایش داده اند. یکی از نگرانی ها اعتماد کردن به شورشیان است.

پیش از این ۹ دیپلومات ارشد پیشین ایالات متحده در افغانستان هشدار داده‌اند که اگر نیروهای این کشور بدون توافق "صلح واقعی" از افغانستان بیرون شوند، احتمال دارد افغانستان درگیر "جنگ داخلی تمام عیار" شود.

در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نیروی بین المللی در افغانستان حضور دارند که بسیاری‌شان امریکایی هستند. وظیفۀ عمدۀ آنان آموزش، مشوره و کمک با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است.

XS
SM
MD
LG