لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

نیویارک تایمز: خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است


چندین رسانه غربی باز هم به توافق احتمالی امریکا و طالبان و پیامدهای آن برای افغانستان تمرکز کرده‌اند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز می‌نویسد، در حالی که ایالات متحده و طالبان به توافق نزدیک شده‌اند، افغان‌ها در برابر این سند از خود مقاومت نشان می‌دهند و در عین حال خشونت‌ها خیلی افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه، حکومت افغانستان دپلومات‌های امریکایی را در شب و روز توافق خروج نیروها از افغانستان تحت فشار قرار داده‌است.

در ادامه آمده که کابل از توافق نگرانی دارد زیرا تضمینی در این مورد وجود ندارد که شورشیان با خروج نیروهای امریکایی، تعهدات شانرا عملی کنند.

نیویارک تایمز به نقل از برخی مقام‌های ارشد که در گفت‌وگوها میان ایالات متحده و طالبان حضور داشته اند اما نام‌های شان گرفته نشده، نوشته است، حکومت افغانستان نگرانی دارد زیرا استدلال می‌کند که خروج نیروهای بین‌المللی راهی برای پیشرفت در مذاکرات میان افغان‌ها و طالبان نخواهد بود.

به باور روزنامه، شهروندان افغانستان از تاریخ سرگذشت بد دارند که آن‌ها را نگران ساخته، یعنی با برون شدن نیروهای قشون سرخ از افغانستان، گروه‌های مجاهدین به جان هم افتادند که در نتیجه افغانستان وارد جنگ داخلی شد و گروه‌های تروریستی مانند شبکه القاعده برای خود در این کشور جای پا ساختند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال نوشته که حکومت افغانستان از توافق احتمالی امریکا و طالبان انتقاد کرده‌است.

به نوشته روزنامه، در مسوده توافق هیچ مجازات واضح برای شورشیان، در صورتی که آنها به وعده‌های شان عمل نکنند، در نظر گرفته نشده است.

در ادامه آمده، حکومت افغانستان همچنان شکایت دارد که ایالات متحده به طالبان اجازه داد تا تحت نام امارت اسلامی وارد گفتگو شوند.

یک مقام حکومت افغانستان که نامش گرفته نشده، به وال ستریت ژورنال گفته است، ایالات متحده به طالبان مشروعیت می‌دهد زیرا آنها را تقریباً در موقف یک حکومت قرار داده است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز دوشنبه در گفتگوی ویژه با رادیو آزادی تأکید کرد که این گروه را به حیث طالبان می‌‌شناسند و نزد امریکا، طالبان به حیث یک دولت به گونه رسمی اعتبار ندارند.

ایالات متحده می‌گوید، به هدف تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، تضمین از جانب طالبان که با گروه‌های تروریستی قطع رابطه می‌کنند، آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی، با طالبان وارد گفت‌وگو شده‌است.

  • میل آنلاین

نشریه میل آنلاین به وضعیت امنیتی ولایت فراه به دنبال حمله گروهی طالبان تمرکز کرده‌است.

به نوشته نشریه، طالبان صبح جمعه این حمله تهاجمی را بر شهر فراه در غرب افغانستان آغاز کردند.

در ادامه آمده که چند ساعت پس از حمله، نیروهای افغان، طالبان را از حومه‌های شهر عقب راندند.

میل آنلاین به نقل از سونی لگیت یکی از سخنگویان نیروهای امریکایی هم نوشته که می‌گوید، نظامیان این کشور در جنگ فراه از نیروهای افغان حمایت کرده‌اند.

طالبان در ماه می پارسال نیز برای گرفتن شهر فراه تلاش کردند اما در آن هنگام هم نیروهای افغان در حمایت نظامیان امریکایی، شورشیان را عقب راندند.

به نوشته نشریه میل آنلاین، طالبان در روزهای اخیر در حالی حملات را در مناطق مختلف افغانستان افزایش داده‌اند که با واشنگتن مشغول گفت‌وگوهای صلح هستند تا در نتیجه نیروهای امریکایی، افغانستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG