لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

بیش از ۱۱۵ مرکز رأی‌دهی در روز انتخابات در بلخ مسدود خواهند بود


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در بلخ می‌گویند به دلیل افزایش ناامنی‌ها در این ولایت در روز انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۱۱۵ مرکز رای‌دهی مسدود خواهند بود.

رئیس کمیسیون انتخابات بلخ می‌گوید که در هشت ولسوالی این ولایت به دلیل ناامنی و حضور گروه طالبان، هزاران تن از رأی دادن محروم خواهند شد.

محمدایوب بیانی امروز (یکشنبه، ۱۷ سنبله) به رادیو آزادی گفت که به طور مجموعی ۵۰۰ هزار تن برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند که ۴۵ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

او افزود: "۳۱۵ مرکز رأی‌دهی برای ولایت بلخ در نظر گرفته شده، اما شمار زیادی از این مراکز در ولسوالی‌های چهاربولک، کشنده، چمتال، شورتپه، کلدار، زارع و شولگره زیر تهدیدات بلند امنیتی قرار دارند."

آقای بیانی همچنین گفت به سبب مسدود بودن راه مزارشریف-کابل، مواد حساس انتخاباتی تا اکنون به این کمیسیون نرسیده‌است.

او همچنین گفت: "مواد حساس انتخاباتی قرار بود دیروز، شنبه، به ما برسد، اما متأسفانه تا حال نرسیده. توقع ما این است که این مواد به‌زودی به دست ما برسد."

اعضای شورای ولایتی بلخ نیز در مورد افزایش حضور گروه طالبان و حملات مسلحانه این گروه در ولسوالی‌های مختلف نگرانند.

افضل حدید، رئیس شورای ولایتی بلخ در این مورد گفت: "ناامنی‌ها در بلخ رو به افزایش است. اگر ناامنی‌ها به همین گونه ادامه یابد، ۵۰ درصد از رأی‌دهنده‌ها نمی‌توانند به پای صندوق‌های رأی بروند."

مقام‌های امنیتی بلخ نیز حضور طالبان مسلح و افزایش فعالیت‌های مسلحانه این گروه را در ولسوالی‌های مختلف تأیید می‌کنند.


آنان می‌گویند برنامه امنیتی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تهیه شده و در حال اجرا است.

عادل‌شاه عادل، سخنگوی پولیس بلخ به رادیو آزادی گفت که این برنامه در همآهنگی با نیروهای اردوی ملی، امنیت ملی و کمیسیون‌های انتخاباتی ترتیب شده‌است و در مناطق ناامن اجرا می‌شود.

آقای عادل گفت که تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات و اجرای عملیات‌های زمینی و هوایی علیه شورشیان از نکات اساسی و مهم این برنامه امنیتی است.

او افزود: "در برنامه همه زاویه‌های ضروری درج است. در عین زمان عملیات‌های ما علیه طالبان جریان دارد و هر جایی که مراکز رأی‌دهی مسدود است، ما در تلاش امن‌سازی آن ساحات هستیم."

تنها بلخ نیست که به دلیل ناامنی‌ها هزاران تن در روز انتخابات از حق رأی‌دهی محروم خواهند شد، بلکه مقامات در جوزجان و سرپل نیز نگران وضع امنیتی در روز انتخابات هستند و می‌گویند که صدها مرکز رأی‌دهی به علت حملات طالبان در این ولایات مسدود خواهند بود.

XS
SM
MD
LG