لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

مرکز معلوماتی برای ثبت شکایت‌های انتخاباتی فعال شد


کمیسیون شکایات انتخاباتی یک مرکز معلوماتی با خط ویژه تلیفونی و صفحۀ آنلاین را برای ثبت شکایت‌های انتخاباتی فعال ساخت.

در این بخش شکایت به گونه الکترونیک ثبت و در باره رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی معلومات داده می‌شود.

مسئولان این کمیسیون می‌گویند که هدف از ایجاد این مرکز رسیدگی عادلانه و شفاف به شکایت‌های انتخاباتی است.

زهره بیان رئیس این کمیسیون روز یکشنبه (۱۷سنبله) هنگام افتتاح مرکز ثبت شکایات و معلومات چنین گفت: " مطابق احکام قانون مرکز معلومات افتتاح شد. این کار برای شفافیت این پروسه و حل منازعات این روند کمک می‌کند و برای افغانهایی که در دور دست‌ها زندگی می‌کنند فرصت خوب را در زمینه دسترسی آسان به معلومات فراهم می‌سازد."

مسئولان این کمیسیون می‌گویند، شاکیان می‌توانند از طریق شماره ۱۳۲ از ساعت شش صبح تا شش شام شکایت‌های خود را از طریق تلیفون ثبت کنند و معلومات به دست آورند.

شماری از ناظران انتخاباتی هر چند افتتاح مرکز اطلاعات کمیسیون شکایات انتخاباتی را برای تأمین شفافیت در روند رسیدگی به شکایات گام مهمی می‌دانند، اما تأکید می‌کنند که زمینه نظارت از این روند هم باید فراهم شود.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" گفت که این قدم مهمی است تا به تمام قضایا به گونه شفاف رسیدگی شود. وی افزود، برای ناظران نیز باید اجازه نظارت دهند که از پروسه مشاهده داشته تا قناعت مردم حاصل شود.

همزمان با افتتاح این مرکز، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی از ثبت ۵۸ شکایت در برابر ستادهای انتخاباتی نامزدان خبر داد. بیشتر این شکایات در برابر دسته انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی و دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌باشد.

فریدون خوزون سخنگوی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی دریافت یک مورد شکایت در برابر این تیم را تأیید کرد. اما جاوید فیصل سخنگوی دسته انتخاباتی دولت‌ساز از تعداد شکایت‌ها در برابر این تیم چیزی نگفت، ولی افزود که با کمیسیون برای رسیدگی به شکایت‌ها کار می‌کنند.

رسیدگی شفاف به شکایت‌ها در حالی به موضوع جدی تبدیل شده‌ که نگرانی‌ها از شفافیت روند انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان همچنان وجود دارد. ناامنی و مشکلات فنی در برگزاری انتخابات از دلایل عمده این نگرانی‌ها خوانده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG