لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

کشف نشانه‌هایی از موجودیت اورانیوم در جنوب تهران


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک ذخیره اتمی مورد ادعای اسرائیل در نزدیکی تهران، نشانه‌های اورانیوم را کشف کرده‌‌است.

این موضوع را خبرگزاری رویترز دیروز یکشنبه (۱۷ سنبله) از قول دیپلومات‌های این آژانس گزارش داده است.

اورانیوم معمولاً در غلظت‌های پائین برای تولید سوخت هسته‌ای دستگاه‌ها به کار می‌رود، اما در غلظت‌های بالا در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد دارد.

دو دیپلوماتی که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از نزدیک دنبال می‌کنند، از این نشانه‌ها خبر داده‌اند.

آن‌ها به رویترز گفته‌‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته که منشاء این اورانیوم را توضیح دهد، اما تهران هنوز توضیحی در این مورد ارائه نکرده‌است.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل
بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، پارسال در ۷۳مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد با نشان دادن نقشه‌ای از گوگل و تصویر سر دروازه ساختمانی در جنوب تهران گفت: "کشورش از چند ماه قبل اطلاعات ذخیره مخفی هسته‌ای ایران در این محل را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده، اما این نهاد اقدامی نکرده و محققان خود را به آن‌جا نفرستاده است."

نتانیاهو گفته بود که ایران بعد از "برجام" نه‌تنها اسناد برنامه هسته‌ای خود را برای تولید بمب اتمی از بین نبرده، بلکه مواد هسته‌ای زیادی را در "تورقوزآباد" پنهان کرده است.

مقام‌های ایران در آن زمان ادعای نتانیاهو را رد کرده بودند.

یکی از دیپلومات‌ها به رویترز گفته که درجه غلظت اورانیومِی که در محل یاد شده کشف شده، پائین است و در حد قابل استفاده در تولید بمب هسته‌ای نیست.

او افزود: "نمی‌توان گفت که آیا نشانه‌های این اورانیوم مربوط به دوران قبل از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بوده یا بعد از آن."

هفته ‌گذشته دیپلومات‌هایی که خواستند نام‌های‌شان فاش نشود، به وال‌استریت ژورنال گفتند که ایران نتوانسته است توضیحی برای تشعشات رادیواکتیوِ کشف ‌شده در مکانی در تهران ارائه کند.

XS
SM
MD
LG