لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

انعکاس اظهارات اخیر دونالد ترمپ در شماری از نشریه‌های جهان


اکثریت رسانه‌های غربی در بارۀ توقف گفتگوی‌های صلح در افغانستان مطالبِ نشر کرده‌اند.

  • تایم

مجله تایم در یک عنوان درشت خود می‌نویسد که رئیس جمهور ترمپ در پیام توییتر روز یکشنبه خود اعلان کرد که او ملاقات محرمانۀ خود با رهبران مهم طالبان در کمپ دیوید در نزدیکی واشنگتن را لغو کرد و گفت‌وگو با طالبان را متوقف ساخت.

مجله می‌نویسد که این پیام رئیس جمهوری شگفت انگیز بود چون این معنی را می‌رساند که او آماده بود تا چند روز قبل از سالروز حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر امریکا از طالبان پذیرایی کند.

تایم می‌نویسد که به دنبال این حملات، نیروهای امریکایی به افغانستان یورش بردند چون گروه طالبان به رهبران شبکه القاعده که مسئول این حملات تروریستی بودند پناه داده بود.

روزنامه نوشته است که در جنگ ۱۸ سال گذشته در این کشور بیش از ۲۴۰۰ سرباز امریکایی جان باخته اند.

تایم می‌نویسد که لغو گفت‌وگو خلاف تعهد ترمپ است که گفته بود ۱۳ تا ۱۴ هزار سرباز باقیمانده امریکا در افغانستان را فرا می‌خواند و به نقش امریکا در این جنگ ۱۸ ساله خاتمه می‌بخشد.

مجله می‌نویسد که زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا بعد از چندین ماه گفت‌وگو با طالبان در این اواخر گفت که برای پایان بخشیدن به طولانی‌ترین جنگ خارجی امریکا در آستانۀ یک توافق با طالبان قرار دارد.

اما رئیس جمهور ترمپ به گفته تایم زیر فشار حکومت افغانستان و برخی اعضای کانگرس به شمول حامی خود سناتور لیندسی گراهام قرار داشت که به طالبان اعتماد ندارند و خروج قوای امریکا از افغانستان را قبل از وقت می‌پندارند.

  • یو اس ای تودی

روزنامه "یو اس‌ای تودی" می‌نویسد که وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید گفت‌وگو با طالبان در حال حاضر از بین رفته است.

روزنامه می‌نویسد در این حال طالبان هشدار می‌دهند که تصمیم امریکا مبنی بر متوقف ساختن گفت‌وگو منجر به کشته شدن سربازان امریکایی بیشتر خواهد شد.

یو اس‌ای تودی از مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا نقل قول می‌کند که به سی ان ان گفته است: "طالبان سعی کردند تا از طریق راه اندازی حملات تروریستی در کشور یک امتیاز در مذاکرات کسب کنند."

او می‌افزاید که حمله روز پنجشنبه طالبان در کابل که در نتیجه آن ۱۲ نفر به شمول یک سرباز امریکایی کشته شدند رئیس جمهوری امریکا را وادار ساخت تا نشست محرمانه با رهبران مهم طالبان در کمپ دیوید را لغو کند.

پومپئو گفته است این منطقی نبود که بخاطر چنین یک روش بد به طالبان پاداشی داده شود.

به نوشه روزنامه، وزیر خارجه امریکا همچنین گفته است که اگر طالبان حسن نیت خود را ثابت سازند از جمله خشونت را کاهش دهند و روابط خود را با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی قطع کنند در آن صورت امکان دارد گفت‌وگو با آنها ازسرگرفته شود.

XS
SM
MD
LG