لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

کمیسیون شکایات انتخاباتی یک وزیر و سه مشاور رئیس‌جمهور را جریمه کرد


نشان کمیسیون شکایات انتخاباتی
نشان کمیسیون شکایات انتخاباتی

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان وزیر خارجه و سه مشاور رئیس جمهوری را به دلیل تخلفات انتخاباتی جریمه کرده است.

یک عضو دفتر ولایتی کابل این کمیسیون می‌گوید که صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، شاه‌حسین مرتضوی، عبدالرحیم عزیزی مشاوران رئیس جمهوری هر کدام به پرداخت ۱۵ هزار و حمیدالله فاروقی مشاور رئیس جمهوری و رئیس دانشگاه کابل به پرداخت ۱۰ هزار افغانی محکوم شده‌اند.

انیسه امیری عضو دفتر ولایتی کابل کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که شاه حسین مرتضوی و عبدالرحیم عزیزی از حق رأی در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان نیز محروم شده اند.

یک دفتر محلی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان چهار مقام ارشد دولتی را جریمه نقدی کرده است. وزیر خارجه، دو مشاور رئیس جمهوری و رئیس پوهنتون کابل، به دلیل شرکت در پیکارهای انتخاباتی.

انیسه امیری عضو دفتر ولایتی کمیسیون شکایات در کابل به رادیو آزادی گفت: "صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، شاه‌حسین مرتضوی و عبدالرحیم عزیزی مشاوران رئیس جمهوری و حمیدالله فاروقی رئیس پوهنتون کابل و مشاور رئیس جمهوری قانون را نقض کرده‌اند."

د افغانستان د بهرنیو چارو وزیر صلاح الدین رباني
د افغانستان د بهرنیو چارو وزیر صلاح الدین رباني

او در ادامه افزود: "متاسفانه با وجود اخطاری که از سوی کمیسیون شکایات به آن‌ها رسماً داده شده بود، اما بازهم رعایت نکردند. مطابق مادۀ ۹۸ مورد تأدیب قرار می‌گیرند. چهره‌هایی که مورد تأدیب قرار گرفته‌اند رسماً در مبارزات انتخاباتی اشتراک کرده ‌اند و به نفع یک نامزد پیکار کرده‌اند که در کنار جریمۀ نقدی از دادن حق رأی نیز محروم شده‌اند."

مسئولان کمیسیون شکایات انتخابات می‌گویند مشاوران رئیس جمهوری و رئیس دانشگاه به نفع محمداشرف غنی رهبر دستۀ انتخاباتی دولت ساز و وزیر خارجه به حمایت از عبدالله عبدالله رئیس دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی در پیکارهای انتخاباتی شرکت کرده‌اند.

وزیر خارجه به پرداخت ۱۵هزار افغانی دو مشاور رئیس جمهوری، هر کدام به پرداخت ۱۵هزار افغانی و محرومیت از حق رأی و رئیس دانشگاه کابل به پرداخت ۱۰ هزار افغانی محکوم شده‌اند.

رادیو آزادی موفق نشد دیدگاه عبدالرحیم عزیزی و حمیدالله فاروقی را بگیرد، اما نورالرحمٰن اخلاقی سخنگوی آقای ربانی به رادیو آزادی گفت: "کمیسیون شکایات انتخاباتی باید یک نکته را در نظر داشته باشد که آقای ربانی در کنار وزیر خارجه، رئیس یک حزب مقتدر نیز است، برای همین بود که در نشست نخست آقای عبدالله اشتراک کردند، تا نشان دهند که حمایت این حزب با ایشان است، بخش حقوقی ما در این باره تصمیم‌هایی خواهند داشت."

در این میان شاه‌حسین مرتضوی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور فرهنگی می‌گوید که کمیسیون صلاحیت ندارد او را از حق رأی محروم کند. او در ادامه افزود: "برای من رسماً از سوی کمیسیون کدام ابلاغ نشده است. در جریان هم قرار نداده‌اند از طریق فیسبوک بعضی فیصله‌ها را دیده‌ام. نمی‌دانم که صحت دارد یا نه؟ اساسی‌ترین حقوق یک شهروند بر مبنای قانون حق رأی دادن است و تنها محکمه با صلاحیت می‌تواند یک شهروند را از حق رأی محروم سازد. کمیسیون این صلاحیت را ندارد و خوب می‌شود قانون را یک بار مطالعه کند."

شاه حسین مرتضوی مشارور رئیس جمهور
شاه حسین مرتضوی مشارور رئیس جمهور

ناظران انتخاباتی این تصمیم کمیسیون شکایات را می‌ستایند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا نیز گفت:"این اقدام در برابر کارمندان برحال دولت که خلاف اصول نافذ مرتکب تخلف‌ها شده‌اند از آن استقبال می‌کنیم. این اقدام را به نفع پروسه و تأمین عدالت انتخاباتی می‌دانیم. امیدواریم که کمیسیون بدون ترس نظارتش را بیشتر ساخته و عدالت را تأمین کند."

کمیسیون شکایات می‌گوید این چهره‌هایی که متهم‌اند می‌توانند استیناف‌خواهی کنند.

پیشتر محمداشرف غنی، رئیس جمهوری با صدور فرمانی هرگونه مداخله مقام‌های دولتی در برنامه‌های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری و یا کمپاین به نفع یک نامزد را منع کرده است.

در فرمان آقای غنى آمده که مقامات، منسوبین و کارمندان نهادهای دولتی، اعم از ادارات ملکی، دفاعی و امنیتی، اعضای شورای ملی، قضات و منسوبین ستره محکمه، مکلف‌اند تا از مداخله در روند انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG