لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

برخی از سیاسیون افغانستان طرفدار از سرگیری مذاکرات صلح اند


آرشیف: مذارکرات صلح میان هئیت امریکا و طالبان در قطر
آرشیف: مذارکرات صلح میان هئیت امریکا و طالبان در قطر

برخی از سیاسیون افغان می‌گویند به این باوراند که مذاکرات میان طالبان و امریکا از سر گرفته خواهد شد.

آنها روز دو شنبه در صحبت با رادیو آزادی توقف این مذاکرات را از سوی دونالد ترمپ اشتباه خواندند.

در همین حال وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید، یگانه راه رسیدن به صلح، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است.

اما دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی می گوید، ۹ دور مذاکره با امریکا موفق بود اما به گفته او، این‌که امریکا راه حل صلح آمیز نمی‌خواهد، ملامت است.

شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان توقف گفت‌وگوهای امریکا را با طالبان از سوی دونالد ترمپ در این زمان حساس درست نمی‌خوانند.

محمد اسماعیل خان از چهره‌های سابق جهادی و عضو رهبری جمعیت اسلامی می‌گوید که جنگ با جنگ ختم نمی‌شود و باید مذاکرات از سر گرفته شود.

محمد اسماعیل خان از چهره‌های سابق جهادی و عضو رهبری جمعیت اسلامی
محمد اسماعیل خان از چهره‌های سابق جهادی و عضو رهبری جمعیت اسلامی

"ناممکن است که هر جنگ با زور به صلح بیانجامد. پس ناممکن است که بار دیگر این گفت‌وگوها از سر گرفته نشود. حتماً این گفت‌وگوها از سر گرفته می‌شود. من یقین دارم که اشتباهی بود که مردم افغانستان را آزرده خاطر ساخت. یقین دارم که حکومت امریکا این را دوباره جبران می‌کند و گفت‌وگوها را از سر می‌گیرد."

مولوی قلم‌الدین عضو پیشین گروه طالبان و رهبر حرکت انقلاب اسلامی نیز می‌گوید که مذاکرات بین‌الافغانی با طالبان حتماً صورت می‌گیرد، اما به گفتۀ او، اگر با امریکا توافق صورت نگیرد، صلح نا‌ممکن است.

مولوی قلم‌الدین عضو پیشین گروه طالبان و رهبر حرکت انقلاب اسلامی
مولوی قلم‌الدین عضو پیشین گروه طالبان و رهبر حرکت انقلاب اسلامی

در کنار این، محمد یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان که در مراسم یادبود از هفته شهید صحبت می‌کرد گفت که در هجده سال گذشته جامعه جهانی فرصت خوبی برای برقراری صلح به دست داشت، اما با وجود این، هنوز وضعیت کشور به سوی بحران به پیش می‌رود.

آقای قانونی می‌گوید که با این وضعیت هیچ‌کسی در بارۀ اولویت صلح و انتخابات چیزی نمی‌داند.

محمد یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان
محمد یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان

این در حالی است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا صبح وقت روز شنبه در صفحۀ تویترش از لغو دیدار با طالبان و رئیس جمهور افغانستان در «کمپ دیوید» و نیز توقف گفت‌وگوهای صلح با طالبان خبر داد.

آقای ترمپ در حساب کاربری تویترش نوشت که این تصمیم را پس از آن گرفت که در حملۀ طالبان در منطقه شش درک کابل ۱۲ تن به شمول یک سرباز امریکایی کشته شد.

پس از این تصمیم دونالد ترمپ، حکومت افغانستان گفت که مذاکرات میان طالبان و امریکا نواقص جدی داشت و در صورت نهایی شدن می‌توانست پی‌آمدهای ناگواری داشته باشد.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت تا زمانی که طالبان آتش‌بس نکنند، صلح پایدار در این کشور به وجود نخواهد آمد.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

با این حال محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که طالبان در فکر جنگ هستند، چیزی که به باور محقق با وضعیت کشور و جهان مطابقت ندارد. او در ادامه گفت: "ساختار روحیه طالبان را من مساعد با یک مذاکره صلح نمی‌بینم. ایدیولوژی که طالبان دارند، در آن صلح مطرح نیست. در ایدیولوژی‌شان جنگ است. فکر نمی‌کنم چنین چیزی برای جهان و افغانستان جوابگو باشد."

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

در همین حال طاهر زلاند عضو بخش مطبوعات وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که یگانه راه رسیدن به صلح در این کشور گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است. او در ادامه گفت: "ما به این نظر هستیم که در افغانستان زمانی صلح پایدار و با عزت آمده می‌تواند که طالبان از کشتن افغان‌ها دست بکشند، به آتش‌بس تن دهند و گفت‌وگوها را با حکومت افغانستان آغاز کند."

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی می‌گوید، ۹ دور مذاکره در جریان یک سال گذشته با موفقیت به پیش رفت.

به گفته او، اگر این مسأله به گونه صلح آمیز حل نشود امریکا ملامت خواهد بود.

این در حالی است که مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه با فاکس نیوز گفت که حالا این طالبان هستند که برخورد خود را تغییر دهند، اما نگفت که آیا گفت‌وگوها با طالبان از سر گرفته می‌شود یا نه.

مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا

اما در افغانستان برخی باورها بر این است که تا چند روز آینده تصمیم دونالد ترمپ تغییر کرده و گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG