لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

ترمپ: گفت‌وگو ها با طالبان منتفی است


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در حال اعلام موضع‌گیری در برابر طالبان
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در حال اعلام موضع‌گیری در برابر طالبان

آقای ترمپ روز دوشنبه (هژدهم سنبله) به خبرنگاران گفت: "تا جایی‌که مربوط من می‌شود، گفت‌وگوها منتفی است."

او افزود که طالبان فکر کردند با حمله روز پنجشنبه گذشته خود را در موضع بهتری در گفت‌وگوها قرار می دهند. رئیس جمهوری امریکا با اشاره به کشته شدن یک سرباز امریکایی و ۱۱ غیرنظامی در این انفجار انتحاری در محله شش‌درک کابل، گفت:"[طالبان] این کار را با نمی توانند. طوری که من می دانم، گفت‌وگوها منتفی است."

دونالد ترمپ پیش از این در صفحۀ توییترش نوشت که در چهار روز اخیر، "دشمن" را محکم‌تر از هر زمانی در ده سال گذشته در افغانستان کوبیده است.

آقای ترمپ دو روز پیش دیدار سری با نمایندگان سیاسی گروه طالبان و محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را در کمپ دیوید را لغو و مذاکرات صلح قطر را متوقف کرد.

رئیس جمهوری امریکا در توییت تازه‌ای نوشته که هم تصمیم مذاکره با نمایندگان طالبان و هم تصمیم لغو گفت‌وگوها با این گروه تصمیم خودش بود.

رئیس جمهور امریکا در تویت دیگری نوشت که گزارش‌های "جعلی" زیادی نشر شده که گویا او معاون و مشاورانش را در مورد موضوع دیدار با طالبان در کمپ دیوید نادیده گرفته است. به گفتۀ دونالد ترمپ این موضوع حقیقت ندارد، زیرا به باور او، همیشه فکر می‌کند، بهترین راه گفت‌وگو است، اما در این مورد بهتر دانسته که این کار را نکند.

آقای ترمپ در یک اقدام فوری، شنبه‌شب گفت‌وگوها با رهبران طالبان را در کمپ دیوید لغو کرد.

ترمپ گفت‌وگوهای صلح با طالبان را لغو کرد

دونالد ترمپ گفته که کشته شدن یک سرباز امریکایی در حمله انتحاری پنجشنبۀ گذشته در شش‌درک کابل، او را مجبور به این اقدام کرد.

حکومت افغانستان از توقف گفت‌وگوهای طالبان و امریکا استقبال کرد و گفت که صلح بدون آتش‌بس امکان‌پذیر نیست.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه در گفت‌وگو به شبکۀ تلویزیونی سی‌ان‌ان تأکید کرد که تصمیم دونالد ترمپ برای لغو مذاکرات با طالبان، درک قوی او از وضعیت نگران‌کننده افغانستان بود.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تأکید کرده بود که تصمیم دونالد ترمپ برای لغو مذاکرات با طالبان، درک قوی او از وضعیت نگران‌کننده افغانستان را نشان می دهد
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تأکید کرده بود که تصمیم دونالد ترمپ برای لغو مذاکرات با طالبان، درک قوی او از وضعیت نگران‌کننده افغانستان را نشان می دهد

او افزود: "ما قویاً به این باوریم که تصمیم رئیس جمهور ترمپ، واکنشی واقعی به نگرانی‌های مردم افغانستان در قبال توافقی بود که پر از نواقص است و یا معامله برای امتیازگیری و یا زمینه نفوذ برای گروهی به شمار می‌رود که عمیقاً در خشونت‌ها دخیل است."

سخنگوی رئیس جمهوری گفت: "این باور ما است که این تصمیم درک قوی از نگرانی‌هایی بود که ما با بسیاری از مقام‌های امریکایی در میان گذاشتیم."

پیش از این محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان هم روز دوشنبه (۱۸ سنبله) در مراسم معرفی سرپرست رئیس عمومی امنیت ملی گفت که مذاکرات صلح بدون آتش‌بس ناممکن است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم معرفی سرپرست رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم معرفی سرپرست رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

سخنگوی رئیس جمهور هم بر همین موضوع تأکید کرد و طالبان را مسئول افزایش خشونت‌ها در این‌ کشور دانست.

او افزود:"هیچ گونه تعهدی از جانب طالبان برای قطع یا کاهش خشونت‌ها وجود ندارد. از این رو، چیزی که ما می‌خواهیم، آتش‌بس فوری از جانب طالبان است."

در این میان جنرال کنت مک‌کینزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا گفته که نیروهای نظامی کشورش شاید عملیات‌ها را در برابر طالبان افزایش دهد.

آقای مک‌کینزی دوشنبه در آستانۀ سفرش به افغانستان همچنین گفت که آن‌ها در افغانستان خاموش نخواهند نشست و نمی‌گذارند که طالبان به آنچه پیروزی خود می‌نامند، دست یابند.

جنرال کنت مک‌کینزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا
جنرال کنت مک‌کینزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان، از تقریباً یک سال به این‌سو با نمایندگان سیاسی طالبان در قطر دیدار کرد.

سفرهای دنباله‌دار وارد نهمین دور خودش شده بود و انتظار می‌رفت پس نهمین دیدار طرف‌های گفت‌وگو، پیشنویس توافقنامه صلح با طالبان برای رئیس جمهور و وزیر خارجه امریکا پیشکش شود.

بر هم خوردن این نشست ها واکنش هایی در امریکا نیز به همراه داشت، فراخوانی زلمی خلیلزاد در وزارت خارجۀ امریکا بخشی از این واکنش‌ها بود که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه این کشور برای صلح افغانستان به واشنگتن فراخوانده شد.

وزارت خارجه امریکا زلمی خلیلزاد را فراخواند

مایک پومپیو در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفته بود که این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا دیدار سری با نمایندگان طالبان در کمپ دیوید را لغو کرد.

پومپیو گفت که گروه طالبان با حمله در محله دیپلوماتیک در شهر کابل، از حد خود فراتر رفته‌اند.

به گفتۀ او، این حمله سبب شد که آقای ترمپ دیدار برنامه‌ریزی شده در بارۀ صلح افغانستان با طالبان در کمپ دیوید را لغو کند.

اما تویت‌های اخیر دونالد ترمپ، وضعیت را به جایی کشاند که حالا خود آقای ترمپ می‌گوید، دیگر به باور او گفت‌وگو با طالبان مسلح در افغانستان وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG