لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

ولسوالی‌های ینگی‌قلعۀ و درقد ولایت تخار به دست طالبان افتاد


 موقعیت تخار در نقشۀ افغانستان
موقعیت تخار در نقشۀ افغانستان

مسئولان محلی ولایت تخار در شمال افغانستان تأیید کرده‌اند که پس از سقوط ولسوالی ینگی‌قلعه، ولسوالی استراتیژیک درقد نیز این ولایت نیز به دست جنگجویان گروه طالبان سقوط کرده است.

محمدجواد هجری، سخنگوی ولای تخار روز سه‌شنبه (۱۹ سنبله) به رادیو آزادی گفت که این ولسوالی ینگی‌قلعه در پی یک هفته نبرد بین نیروهای دولتی و گروه طالبان، شامگاه دیروز به دست این گروه افتاد.

آقای هجری افزود که به دنبال تهاجم جنگجویان گروه طالبان، نیروهای دولتی برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و کارمندان ادارات دولتی، از مرکز این ولسوالی بیرون شده‌اند.

به گفتۀ او، نیروهای کمکی به منطقه اعزام شده‌اند. سخنگوی والی تخار اظهار امیدواری کرد که وضعیت در ینگی‌قلعه "به‌زودی تغییر خواهد کرد".

اما مردم در ینگی قلعه گفته‌اند که این ولسوالی به دلیل "عدم توجه مسئولان دولتی و نرسیدن نیروهای کمکی به منطقه" به دست گروه طالبان افتاد.

نیروهای امنیتی در حال بررسی بخش‌های درگیری در ولایت تخار
نیروهای امنیتی در حال بررسی بخش‌های درگیری در ولایت تخار

بشیراحمد، یکی از افراد بانفوذ در ینگی‌قلعه، به رادیو آزادی گفت که "نفرستادن نیروی بیشتر و عدم توجه حکومت محلی و حکومت مرکزی" باعث شد که این ولسوالی به دست گروه طالبان بیافتد.

همچنین محمداعظم افضلی، منشی شورای ولایتی تخار به رادیوآزادی گفت: "ولسوالی ینگی‌قلعه در حالت محاصره بود و به نسبت دوری راه و مشکلات امنیتی که در مسیر راه وجود داشت، نیروهای دولتی نتوانستند که نیروی کمک را به آن‌جا اعزام کنند. شب گذشته حوالی ساعت ۸ نیروهای دولتی از ینگی قلعه عقب‌نشینی کرده‌اند و فعلاً ولسوالی در کنترول طالبان مسلح قرار دارد."

شماری از اعضای شورای ولایتی تخار می‌گویند که علاوه بر ینگی قلعه، ولسوالی درقد نیز از دست نیروهای امنتی بیرون آورده دشده است و امنیت همه ولسوالی‌های آن‌سوی رودخانه کوکچه، با تهدید جدی مواجه است.ولسوالی استراتژیک درقد هم به دست طالبان افتاد

مقام‌های محلی در ولایت تخار در شمال افغانستان تأیید کرده‌اند که جنگجویان گروه طالبان ولسوالی درقد را تصرف کرده‌اند.

محمدجواد هجری، سخنگوی والی تخار به رادیو آزادی گفته که این ولسوالی حوالی ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه (۱۹ سنبله) به دست طالبان افتاد.

به گفتۀ او، گروه طالبان فعالیت‌های خود را برای تصرف این منطقه استراتژیک از یک هفته پیش آغاز کرده بود و نیروهای دولتی برای جلوگیری از تلفات، از این ولسوالی "عقب‌نشینی تاکتیکی" کرده‌اند.

آقای هجری افزود: "مخالفان مسلح دولت از سه طرف به سوی ولسوالی درقد تخار هجوم آوردند و نیروهای امنیتی به‌خاطر این که حداقل جلو تلفات افرادملکی گرفته شود، از ولسوالی درقد عقب‌نشینی کرده‌اند."

سخنگوی والی تخار گفت که تلاش‌ها برای اعزام نیروهای کمکی به منطقه جریان دارد تا این ولسوالی پس گرفته شود.

تجهیزات عملیاتی نیروهای افغان در تخار
تجهیزات عملیاتی نیروهای افغان در تخار

در همین حال، محمد اعظم افضلی، منشی شورای ولایتی تخار هشدار داده که اگر نیروهای کمکی به این منطقه اعزام نشود، احتمال آن وجود دارد که وضعیت در شماری دیگر از ولسوالی‌های ولایت تخار نیز تغییر کند.

آقای افضلی گفت: "از ولسوالی درقد نیروهای اردوی ملی، پولیس و خیزیش مردمی همه عقب‌نشینی کرده‌اند و به ‌طرف ولسوالی خواجه بهاءالدین آمدند. دلیلش کمبود نیرو است. در آن‌جا به وقت و زمانش کسی رسیدگی نمی‌تواند. به‌خاطری این‌که تلفات نیروهای دولتی بالا نرود، از درقد عقب‌نشینی کرده‌اند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته که افراد این گروه ولسوالی درقد تخار را به‎گونه کامل تصرف کرده‌اند. او ادعا کرده که تجهیزات نظامی نیروهای دولتی نیز به دست این گروه افتاده است.

ولسوالی درقد جزیره‌ای است که در رودخانه آمو، بین تاجیکستان و افغانستان موقعیت دارد. این جزیره پیش از این دو بار بین نیروهای دولتی و طالبان دست به دست شده است.

باید گفت که در چهار سال اخیر این سومین بار است که ولسوالی درقد به دست طالبان مسلح سقوط می‌کند.

پس از سقوط ینگی‌قلعه این دومین ولسوالی ولایت تخار است که در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته به دست گروه طالبان سقوط می‌کند. دیروز این گروه کنترول ولسوالی ینگی‌قلعه را به دست گرفته بود.

در روزهای اخیر نیروهای دولتی ولسوالی‌های وردوج و یمگان در بدخشان و قلعه‌زال در کندز از دست طالبان خارج کرده بودند.

XS
SM
MD
LG