لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

روزنامۀ دنیا: "صلح را کی و چرا سبوتاژ کرد؟"


برخی از روزنامه‌های کابل
برخی از روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی خود را به بررسی اظهارات دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا درباره گفت‌وگوهای صلح پرداخته‌اند.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط در سرمقالۀ خود نوشته است که طالبان باید از توییت‌های رئیس جمهور امریکا درس بگیرند.

در بخشی از سرمقاله آمده است هرچند رئیس جمهور ترمپ حمله شش‌درک کابل را، که در آن یک نظامی امریکایی کشته شد، علت موضع‌گیری اخیرش دانسته است، اما به نظر می‌رسد که به شمول آقای ترمپ، مقام‌های بلندپایۀ امریکایی، اعضای کانگرس و مردم امریکا از تفاهمی که با طالبان صورت گرفته بود، ناخشنود بودند.

به باور نویسندۀ سرمقاله، اگر چنین تفاهمی با طالبان امضا می‌شد، نه تنها افغانستان را به جنگ‌های داخلی می‌کشاند بل‌که امنیت دنیا را هم تهدید می‌کرد.

روزنامه می‌نویسد که به همین دلیل کانگرس امریکا در این باره خواهان وضاحت شد. مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا از امضای آن خودداری کرد و سرانجام رئیس جمهور امریکا این پروژۀ ده ماهه را لغو کرد.

نویسندۀ سرمقاله نوشته است طالبانی که همواره بر گفت‌وگوها با جانب امریکایی تأکید می‌کردند، حالا باید فهمیده باشند که گفت‌وگو با خارجیان به چه معنی است و برای این گروه چه مقدار هزینه دارد.

در سرمقاله آمده است که طالبان اکنون باید بدانند که گفت‌وگوهای ده‌ماهه آنان به اندازۀ یک توییت رئیس جمهور ترمپ هم ارزش ندارد.

نویسنده می‌افزاید این واقعیت است تا زمانی که افغانان مشکلات موجود بین خود را حل نکنند و برای صلح پایدار آتش‌بس نشود، طرف‌های درگیر هیچ‌گاهی از طریق جنگ و خشونت به صلح نمی‌رسند.

نویسندۀ سرمقاله پیشنهاد می‌کند که اکنون نیاز است تا طالبان با حکومت بنشینند و با اعلام آتش‌بس گفت‌وگوهای صلح را آغاز کنند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ آرمان ملی در سرمقاله خود نوشته است که ترمپ با یک "لگد" خلیلزاد و طالبان را از خواب بیدار کرد.

نویسندۀ سرمقاله می‌گوید که خلیلزاد در این نمایش‌نامه نقش مرکزی را داشت و فکر می‌کرد که با به نتیجه رساندن این گفت‌وگوها، جایزه نوبل را به دست آورد.

به باور نویسنده سرمقاله، حالا نیاز است که حکومت افغانستان و امریکا موضع روشنی داشته باشند و نگذارند که وضعیت در افغانستان بدتر شود.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا سرمقالۀ خود را با این پرسش آغاز کرده است که "صلح را کی و چرا سبوتاژ کرد؟"

نویسنده از طالبان و امریکا می‌خواهد تا این پرسش را حتماً پاسخ دهند تا مردم افغانستان و جامعۀ جهانی آگاه شوند.

به باور نویسندۀ سرمقاله روزنامۀ دنیا، هنوز هم برای برقراری صلح فرصت است و باید هر دو طرف با استفاده از این فرصت به صلح و کاهش خشونت‌ها متعهد شوند.

سرمقاله‌نویس با خطاب به جامعه جهانی نوشته است که نگذارند روند صلح ناکام شود و باید همکاران بین‌المللی افغانستان برای کامیابی این روند کمک کنند.

XS
SM
MD
LG