لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۳۰

سازماندهان ۲۹ رویداد خطرناک تروریستی درکابل، بازداشت شدند


سه تن از خطرناک‌ترین تروریست ها که مربوط به گروه داعش بودند و در بخشی از رویدادهای تروریستی سه سال گذشته در کابل دست داشته اند.
سه تن از خطرناک‌ترین تروریست ها که مربوط به گروه داعش بودند و در بخشی از رویدادهای تروریستی سه سال گذشته در کابل دست داشته اند.

منابع این ریاست می‌گویند افراد بازداشت شده اعضای مهم گروه دولت اسلامی «داعش» اند.

ریاست امنیت ملی افغانستان سه تن از عاملان ۲۹ حملات تروریستی در سه سال اخیر در کابل را بازداشت کرده است.

امنیت ملی شماری از خبرنگاران را برای پرس‌وشنود رویاروی با این سه تن فرا خواند. این‌ها در صحب‌های شان در برابر خبرنگارن گفتند که ۲۹ حملۀ انتحاری از جمله ‘حمله به خبرنگاران در شش درک، مسجدامام زمان، وزارت مخابرات، شفاخانه سردار محمد داود و محصلان پوهنتون برهان‌الدین ربانی’ دست داشته اند.

بر بنیاد تحقیق و بررسی‌های ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، افراد بازداشت‌شده، در ۳ سال اخیر در ۲۹ حملۀ تروریستی خونین در کابل دست داشته اند.

این اداره روز پنجشنبه، افراد بازداشت‌شده را در حضور خبرنگاران قرار داد. به گفتۀ این ریاست، این‌ها اعضای گروه دولت اسلامی «داعش» اند.

برخی از کمره‌های رسانه‌ها در برابر اعترافات سه تن از سازماندهدگان ۲۹ رویداد تروریستی در کابل
برخی از کمره‌های رسانه‌ها در برابر اعترافات سه تن از سازماندهدگان ۲۹ رویداد تروریستی در کابل

این سه تن اعتراف می‌کنند که در اجرایی کردن برخی از حملات مرگبار گروه داعش در کابل دست داشته‌اند.

از میان این سه تن شریف و عبدالواحد گفتند که مهاجمان انتحاری را راهنمایی می‌کردند تا به اهداف خود برسند، اما صابر یکی دیگر از این مجرمین، می‌گوید که برای مهاجمان انتحاری لباس نظامی تهیه می‌کرده است.

شریف و عبدالواحد روز پنجشنبه به خبرنگاران توضیح دادند که حملۀ سال گذشته در منطقۀ شش درک کابل که در آن "۹ خبرنگار افغان" کشته شدند، با همکاری آن‌ها چگونه راه‌اندازی شد؟

او گفت: "انفجار دومی که توسط یک فرد مهاجم و بیگ همراهش بود که مربوط به "برادر" می‌شد در آن ساحه آن فرد را نگهداری کرده بود، و بعد از این‌که خبرنگاران به این محل جمع شدند، بیگ منفجر ساخته شد."

او در ادامه گفت: "به این دلیل به خبرنگاران حمله شد که آن‌ها احوال مسلمانان را به گوش مردم نمی‌رساندند."

او افزود: "به ما ذهنیت داده بودند که خبرنگاران حقیقت را نمی‌گویند و حقایق ظلم در کشورهای اسلامی را کتمان می‌کنند. نفر استشهادی همراه من بود. چای و کباب خوردیم. آوردمش. خبرنگاران را به این هدف زدیم که این‌ها مزدور هستند و حقیقت را نمی‌گویند."

منابع در ریاست عمومی امنیت ملی که نمی‌خواهند نامی از آنان گرفته شود، به خبرنگاران می‌گویند این که مراسم عاشورای امسال در کابل بدون کدام رویداد امنیتی سپری شد، دلیل آن این است که این گروه خطرناک داعش بازداشت شده است.

افراد بازداشت‌شده به خبرنگاران گفتند که در ۲۹ حمله از جمله، حملۀ راکتی عید قربان سال گذشته به ارگ، حمله‌های دیگری مانند: ‘حمله به مسجد امام زمان، تظاهرات جنبش روشنایی، وزارت مخابرات، شش درک کابل، شفاخانه سردار محمد داوود خان و موتر حامل محصلین پوهنتون تعلیم و تربیه برهان‌الدین ربانی’ دست داشته اند.

XS
SM
MD
LG