لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

فوربز: جنگ افغانستان حدود ۹۷۵ میلیارد دالر هزینه برداشته است


نشریه فوربز به هزینه جنگ افغانستان و روزنامه واشنگتن پُست به شمار نیروهای امریکایی که به صورت دوره‌یی در این کشور حضور یافته اند، تمرکز کرده‌اند.

  • فوربز

فوربز در این مورد می‌نویسد، بر اساس تخمین صفحه انترنتی (دی بلینس The Balance) جنگ افغانستان تا سال ۲۰۱۹، حدود ۹۷۵ میلیارد دالر هزینه برای امریکا برداشته است.

نشریه از سال ۲۰۱۱ به عنوان پُر هزینه ترین زمان برای نیروهای امریکایی در افغانستان یاد آوری کرده و مصارف مجموعی را در آن سال، ۱۰۷ میلیارد دالر گفته است. در این سال، حد اوسط بیش از ۹۴ هزار نظامی امریکایی در افغانستان حضور داشتند.

در حال حاضر که حدود ۱۴ هزار نیروی امریکایی در افغانستان مستقر اند، مصرف سالانه آنها ۵۲ میلیارد دالر خوانده می‌شود.

نشریه فوربز به نقل از قوماندانی مرکزی امریکا هم گزارش می‌دهد که نیروهای این کشور در افغانستان، تنها در جریان سال ۲۰۱۸ بیش از هفت هزار و سه صد بمب را توسط طیاره ها در افغانستان ریخته اند، در حالی‌که به نوشته نشریه، تعداد این گونه بمب‌ها که در سال ۲۰۱۵ در افغانستان استعمال شدند، نزدیک به ۹۵۰ می‌رسید.

  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پُست به شمار نیروها تمرکز کرده و نوشته است، در مجموع ۷۷۵ هزار نظامی امریکایی در این مدت در ماموریت افغانستان جنگیده اند.

بر اساس معلومات پنتاگون، ایالات متحده بیش از ۲۴۰۰ سربازش را در جنگ ۱۸ ساله افغانستان از دست داده. بیش از ۲۰ هزار نظامی امریکایی هم در این مدت زخمی شده‌اند.

در ادامه آمده که سربازان امریکایی، تا پنج مرتبه هم به صورت دوره‌یی در افغانستان حضور یافته اند، در جنگی که به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، از پایان یافتن آن هیچ خبری نیست و رئیس جمهوری امریکا گفت‌وگوها با طالبان را هم لغو کرده‌است.

  • بنیاد اوپن دموکراسی

بنیاد اوپن دموکراسی به فراز و نشیب ها در پروسه صلح افغانستان تمرکز کرده است.

این مطلب از سوی اندریو باسویچ یک نظامی پیشین امریکا و تاریخ نویس آن کشور نوشته شده است.

در مطلب آمده، اگر به اهداف جنگ امریکا در افغانستان تمرکز شود، ملت سازی، دموکراسی، آوردن رفاه یا به هر نامی تعریف شود، احتمال تکمیل کردن این ماموریت وجود ندارد.

اوپن دموکراسی خروج امریکا از ویتنام را با حالا مقایسه کرده و نوشته است، وزارت دفاع ایالات متحده در عوض پذیرفتن شکستش، موضع را تغییر داده و بیشتر به جنگ توجه کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا، یکشنبه گذشته گفت‌وگوهای کشورش با طالبان را که از نزدیک به یک سال ادامه داشت، لغو کرد.

انتظار می‌رفت او در کمپ دیوید با مقام‌های طالبان و رئیس جمهوری افغانستان ببیند اما دونالد ترمپ با لغو دیدارها اعلام کرد که حملات بر طالبان را افزایش می‌دهد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله، حدود یک سال پیش وارد گفت‌وگو با طالبان شد.

با پایان یافتن دور نهم گفت‌وگوها، آقای خلیلزاد مسوده توافق را به رئیس جمهوری افغانستان هم نشان داد. حالا رئیس جمهور دونالد ترمپ می‌گوید، به باور او گفت‌وگو ها با طالبان از بین رفته است.

XS
SM
MD
LG