لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

'مواد مخدر و تطهیر پول منابع تمویل گروه‌های تروریستی در افغانستان'


ملل متحد دوام کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را مانع در برابر امنیت و رشد اقتصادی افغانستان می‌داند.

یوری فیدیدوف رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان گفت، اقتصاد جرمی و تطهیر پول گروه‌های تروریستی را در افغانستان تمویل می‌کند و این گروه ها با میلیون‌ها دالر عاید از درک مواد مخدر ثبات این کشور را تهدید می‌کنند.

فیدیدوف که از طریق ویدیو کنفرانس با اشتراک کننده‌ها صحبت می‌کرد گفت: "هر چند نیروهای افغان توانسته اند جلو قاچاق صدها تُن مواد مخدر به خارج و واردات مواد کیمیاوی به هدف تولید هیرویین را به این کشور بگیرند، اما به گفته او هنوز هم صدها میلیون دالر عواید مالی مواد مخدر به گروه‌های تروریستی می‌رسد و آنان با استفاده از این پول جنگ را تشدید می‌کنند.

وی افزود: "مشکلات ناشی از مواد مخدر، اقتصاد جرمی و تطهیر پول امنیت و ثبات افغانستان را تهدید می‌کند. این جرایم بالای وضعیت اقتصادی افغانستان تاثیر گذاشته و مانع تطبیق برنامه های کاریابی، رشد سکتور خصوصی و افزایش عواید می‌گردد."

یوری فیدیدوف گفت، مناطق تحت کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارد و آنان سالانه صدها میلیون دالر از آن بدست می‌آورند.

هرچند دولت افغانستان ودفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل تا حال گزارش کشت کوکنار در سال ۲۰۱۹ میلادی را نهایی و اعلان نکرده، اما رئیس عمومی این اداره به نشست شورای امنیت گفت که بررسی‌های ابتدایی آنان نشان دهنده کاهش کشت کوکنار در سال ۲۰۱۹ ‌است.

عادله راز نماینده افغانستان در سازمان ملل که در نشست شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کرد، از تلاش‌های تازه دولت برای کنترول سرحدات افغانستان جهت جلوگیری از قاچاق مواد مخدر یاد کرد، اما به گفته وی، "مبارزه مؤثر علیه مواد مخدر نیازمند مشارکت جامعه جهانی است."

وی گفت: "حکومت افغانستان بخاطر تضعیف فعالیت‌های مسلحانه گروه‌های تروریستی منابع مالی آنان را که مواد مخدر است، از بین می‌برد. در کنار عملیات برای ضبط مواد مخدر در تمامی نقاط افغانستان، نیروهای افغان کنترول شان در میدان‌های هوایی و مناطق سرحدی را جدی تر ساخته اند تا جلو قاچاق مواد مخدر را بگیرند، اما جامعه جهانی باید به موضوع مواد مخدر دید وسيعتر داشته باشد، تقاضا به آن را کاهش دهد و استراتژی منطقه‌ای را برای مبارزه به آن تدوین کند."

شماری از افراد گروه طالبان مسلح در ولایت غزنی. May 01 2019
شماری از افراد گروه طالبان مسلح در ولایت غزنی. May 01 2019

محمد عمر شیرزاد والی پیشین فراه و تحلیلگر سیاسی، کشورهای منطقه را در بخش مبارزه علیه مواد مخدر به کمکاری متهم می‌کند و می‌گوید: "کشورهای همسایه افغانستان مسیر اصلی قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان و مواد مخدر به بازارهای جهانی اند."

وی افزود: "مسئولیت که در بخش کاهش کشت و قاچاق متوجه کشورهای همسایه است، این مسئولیت را به درستی انجام نداده اند."

او گفت که افغانستان به بحر راه ندارد و قاچاق مواد مخدر از طریق همین کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

آقای شیرزاد افزود، مواد کیمیاوی و وسایل دیگری که در کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر به کار می‌رود، از طریق این کشورها به افغانستان وارد می‌شود.

رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد به اعضای شورای امنیت تعهد سپرد که او تلاش خواهد کرد، تا در چهارچوب یک استراتژی منطقه‌ای همآهنگی بیشتری را میان کشورها برای مبارزه علیه مواد مخدر به وجود بیاورد.

این در حالی است که در سه سال گذشته دو کنفرانس در افغانستان و پاکستان به هدف تدوین استراتژی منطقه‌ای مبارزه علیه مواد مخدر برگزار شد، اما نماینده‌های کشورهای اشتراک کننده نتوانستند چنین استراتژی را تدوین کنند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:54 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG