لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

دنیا: اشرف غنی نمی‌تواند خون را با خون بشوید


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتر مطالب و تبصره‌های‌شان بر روند متوقف شده صلح و شدت جنگ در افغانستان پرداخته اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا سرمقاله‌اش را با این پرسش آغاز کرده است که ادامۀ کشتارها در این کشور چه پیامدهایی خواهند داشت؟

سرمقاله نویس با اشاره به گفته‌های دیروز رئیس جمهورغنی درباره کشته شدن یک هزار طالب در درگیری‌های اخیر، نگاشته است که از دو هفته به اینسو نیروهای امنیتی افغان و طالبان حملات‌شان را شدت بخشیده اند که سبب وارد شدن تلفات سنگین بر هر دو طرف شده است.

اما سرمقاله نویس می‌نویسد که هرچند این سخنان درست باشند اما به معنی موفقیت حکومت و شکست طالبان نخواهد بود.

ویسا همچو اظهارات را بخشی از مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور غنی خوانده و نوشته است که با کشته شدن یک هزار طالب، هزار غیرنظامی و صدها نظامی افغان نیز قربانی می‌شوند.

  • دنیا

روزنامه دنیا سرمقاله‌اش را زیر این عنوان نوشته که رئیس جمهوری نمی‌تواند خون را با خون بشوید.

سرمقاله نویس نوشته است که پس از متوقف شدن گفت‌وگوهای صلح با طالبان درگیری‌ها در افغانستان شدت یافته اند و دو طرف ادعا دارند که تلفات سنگینی برهم دیگر وارد کرده اند.

نویسندۀ سرمقاله سخنان دیروز محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را در مورد وارد شدن تلفات سنگین بر طالبان انتقاد کرده است.

سرمقاله نویس نگاشته است که آقای غنی به حیث رئیس جمهور افغانستان باید همواره از صلح صحبت کند نه از جنگ و کشتن.

به باور سرمقاله نویس، لازم نیست که رئیس جمهور غنی برای رسیدن به قدرت سخنانی را مطرح کند که برابر‌ شان او نباشد.

روزنامه دنیا نوشته است که صلح بهترین گزینه برای پایان بحران کنونی افغانستان است و رئیس جمهور باید اجازه نمی‌داد که این روند متوقف شود.

در اخیر سرمقاله آمده است که بجای شدت بخشیدن به جنگ باید روند صلح شدت یابد و مانعی که در این زمینه از سوی امریکا ایجاد شده است باید از میان برداشته شود.

  • ماندگار

روزنامه ماندگار نیز در سرمقاله‌اش روی همین مسئلۀ جنگ و صلح افغانستان بحث کرده است و گفته است که توقف گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان غیرقابل پیش‌بینی نبود و نباید آن دست‌آورد حکومت افغانستان خوانده شود.

سرمقاله نویس می‌نگارد که هر لحظه انتظار می‌رفت که این گفت‌وگوها به چنین سرنوشتی دچار شود، هر چند هنوزهم نمی‌توان گفت که دیگر هیچ گفت‌وگوی میان امریکا و طالبان در آینده انجام نخواهد شد.

نویسندۀ سرمقاله نگاشته است که طالبان برداشته درست از چانه زنی‌ها در گفت‌وگوهای صلح‌شان با امریکا نداشتند و به همین علت نتوانستند این گفت‌وگوها را با امتیاز گیری‌های کلان سیاسی آنگونه که می‌خواستند به نفع خود رقم زنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش نوشته است که زلمی خلیل‌زاد در باره معامله‌اش بر افغانستان پاسخ بدهد.

سرمقاله نویس می‌نویسد که آقای خلیل‌زاد را کانگرس امریکا احضار می‌کند و از او خواهد پرسید که چه معامله‌یی را به نام صلح انجام می‌داد؟

سرمقاله نویس نوشته که معامله پنهانی خلیلزاد با طالبان در قطر حالا افزون بر افغانستان در منطقه و امریکا نیز یک پرسش است.

به نوشته سرمقاله نویس این معامله پنهانی با طالبان در نتیجه فشارهای حکومت و برخی سیاست مداران افغان لغو شد.

به نوشته روزنامه هیواد در نشست‌های قطر تلاش می‌شد تا به حمایت جهانی از افغانستان پایان داده شود و این کشور یک بار دیگر به لانه خطرناک هراس افگنی مبدل شود.

XS
SM
MD
LG