لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

ایکانومیست: ایالات متحده در نهایت مجبور خواهد شد تا مذاکرات با طالبان را از سر گیرد


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان

لغو گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، توجه شماری از رسانه‌های جهان را به خودش جلب کرده است.

  • ایکانومیست

مجلۀ ایکانومیست در این مورد می‌نویسد، ایالات متحده در نهایت مجبور خواهد شد تا مذاکرات با طالبان را از سر گیرد.

به نوشتۀ مجله، امریکا در این جنگ به وسیلۀ فشار و سلاح پیروز نمی‌شود.

در ادامه آمده که تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به خاطر لغو گفت‌وگوها با طالبان، برای بسیاری‌ها خبر راحت‌کننده بود، کسانی که پیش از این نگران بودند ترمپ توافق با طالبان را امضا می‌کند.

اما ایکانومیست نوشته که پیروزی در جنگ افغانستان تنها با سلاح ممکن نیست زیرا به باور مجله، هنگامی که صدهزار نیروی امریکایی در افغانستان حضور داشتند و شمار آن‌ها هفت مرتبه بیشتر از امروز بود، ایالات متحده در جنگ پیروز نشد.

نویسنده در این‌جا استدلال می‌کند که اگر پیروزی از راه نظامی ممکن نباشد، تنها یک گزینه باقی می‌ماند و آن ادامه گفت‌وگو هاست.

  • فارن پالیسی

مجلۀ فارن پالیسی می‌نویسد، افغان‌ها صلح می‌خواهند اما نه به این‌گونه.

نشریه به نقل از شهروندان افغانستان نوشته که شمار زیادی آن‌ها از لغو گفت‌وگو‌های امریکا و طالبان خرسند شده اند.

در ادامه آمده که مردم در سرتاسر افغانستان صلح می‌خواهند اما آن‌ها نگرانی دارند که خروج بخش بزرگی از نیروهای امریکایی، طالبان را تقویت می‌کند و خشونت‌ها را بیشتر می‌سازد.

فارن پالیسی همچنان نوشته که شمار زیادی از افغان‌ها از نبود وضاحت در مسودۀ توافق امریکا با طالبان انتقاد کرده اند زیرا این مسوده از تمامی کشور به شمول حکومت افغانستان مخفی نگهداشته شد.

به باور نشریه، توافق فوری بدون گفت‌وگو با حکومت افغانستان، طالبان را نیرومند تر می‌سازد و شاید هم گروه‌های دیگر شورشی مانند داعش را تقویت کند.

در ادامه، صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به فارن پالیسی گفته است، توافق بدون حکومت، ضمانت برای پایان خشونت‌ها شده نمی‌تواند.

به گفتۀ آقای صدیقی، به پروسه صلح تحت رهبری افغان‌ها نیاز است و نقشۀ راه برای آن، در جریان لویه جرگه گذشته ساخته شده بود.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست نوشته که اختلاف روی ستراتیژی افغانستان، باعث شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، مشاور امنیت ملی اش، جان بولتن را بر کنار کند.

بولتن سومین مشاور امنیت ملی قصر سفید بود که در دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترمپ برکنار شد.

واشنگتن پُست می‌نویسد، جان بولتن با رئیس جمهور ترمپ و سایر مقام‌های ارشد روی این موضوع مخالف بود که رهبران طالبان به کمپ دیوید دعوت شوند.

به باور روزنامه، با آن‌که دونالد ترمپ این تصمیم را تغییر داد و گفت‌وگو ها با طالبان را لغو کرد، اما اختلاف‌های جان بولتن با مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا باعث شد تا او از وظیفه‌اش کنار زده شود.

XS
SM
MD
LG