لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۱۳

جو بایدن: افغانستان سه کشور جداگانه است


جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا
جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا

جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و معاون پیشین رئیس جمهور آن کشور می‌گوید که افغانستان سه کشور جداگانه است که سه ولایت شرقی آن نیز از سوی پاکستان به واسطه شبکه حقانی کنترول می‌شود.

آقای بایدن که پنجشنبه شب با رقبای انتخاباتی‌اش در یک مناظره انتخاباتی حزب دموکرات صحبت می‌کرد، تأکید کرد که به دنبال سفرهایش به افغانستان، از شناختی که از این کشور دارد امریکا نمی‌تواند افغانستان را به یک واحد مبدل کند.

جو بایدن گفته است که نیروهای امریکایی باید از افغانستان بیرون شوند و پاکستان پایگاهی را برای این نیروها در خاکش فراهم کند تا نیروهای امریکایی بتوانند از آنجا عملیات‌های ضد هراس افگنی را انجام دهد.

اما حکومت افغانستان در واکنش به این گفته‌های آقای بایدن می‌گوید که او باید بداند که افغانستان هیچ گاهی تجزیه شدنی نیست.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان


صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که افغانستان بزرگترین آسیب را از تروریزم جهانی متحمل شده که پایگاه فکر و تمویل آن در خاک پاکستان است.

او افزود: "این اظهارات‌شان که افغانستان چند کشور است درست نیست، افغانستان کشور واحد بوده و حکومت واحد با استقلال سیاسی دارد. هیچ گوشه‌ی از کشور ما زیر کنترول پاکستان نیست و آقای بایدن باید این وضاحت را داشته باشد. افغانستان هیچ وقت به چند کشور تجزیه نمی‌شود."

بربنیاد گفته‌های آقای صدیقی پاکستان در هجده سال پسین نقش مؤثری در امر مبارزه با هراس افگنی ایفا نکرده و حکومت افغانستان به همین علت همواره از جامعه جهانی خواستار فشار بیشتر بر این کشور شده‌است.

در عین حال عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه می‌گوید که اظهارات جوبایدن بیانگر نداشتن تعهد سیاسیون امریکا به توافقات موجود و مداخله در امور افغانستان است.

او گفت: "چنین اظهارات یک نوع بی‌برنامه گی کشور و سیاسیون امریکا و عدم تعهد آنان به توافقات موجود را نشان می دهد.همچنان این سخنان مداخله در امور داخلی افغانستان بوده و درضمن به نحوی موضوع تجزیه افغانستان را برملا می‌سازد."


این اظهارات جو بایدن در حالیست که اکثر نامزدان حزب دموکرات برای انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی امریکا به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، موافق اند.

این دموکرات‌ها که چند روز قبل در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌‌کردند بر سر خروج سربازان امریکایی از افغانستان و عراق توافق نظر داشتند.

آنها به پیشنهاد رئیس جمهور ترمپ علاقه نشان ندادند. اما همه به طور واضح گفتند که می‌خواهند سربازان امریکایی را از افغانستان بیرون کنند و به جنگ ۱۸ ساله در این کشور پایان دهند.

سناتور الیزابت وارن یکی از این نامزدان دموکرات در جواب به این پرسش که "با وجود نگرانی‌های مشاورین و جنرال‌های امریکایی مبنی بر این که گویا با خروج نیروها امکان دارد امنیت و ثبات در افغانستان بدتر شود، بازهم می‌خواهد قوای امریکایی را از افغانستان خارج کند؟" گفت: "او قصد خروج نیروها را دارد."

خانم وارن افزود: "آنچه که همین اکنون ما در افغانستان انجام می‌دهیم، به مصونیت و امنیت آن کشور کمک نمی‌کند."

او گفت که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد.

پیت بودجج شاروال سابق ایالت ساوت بند ایندیانا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۲۰ امریکا که در سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان خدمت نظامی کرده بر خلاف آنچه در مناظره ماه جولای خود گفته بود، تأکید کرد که اگر به قدرت برسد، در ظرف یکسال همه سربازان امریکایی را از افغانستان فرا می‌خواند."

او گفت، اکثریت نفوس افغانستان را آنانی تشکیل می‌دهند که بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتمبر تولد شده‌اند.

به گفته او عمر کسانی که قبل از این حادثه می‌جنگیدند، تقاضا نمی‌کند که اکنون بجنگند.

جوبایدن زمانیکه در کنگره امریکا به حیث سناتور فعالیت داشت نیز طرح فدرالی شدن عراق به سه ایالت را پیشنهاد کرده بود که آن طرح در عراق و تمام منطقه با واکنش جدی روبه‌رو شد.

حتی سفارت امریکا در بغداد نیز در آن زمان هشدار داد که چنین پیشنهادها به وخامت اوضاع و افزایش خونریزی‌ها در عراق خواهد انجامید.

XS
SM
MD
LG