لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۵

تاسیسات نفتی عربستان در اثر حملات حوثی‌ها آتش گرفت


تاسیسات شرکت نفتی "آرامکو" در عربستان سعودی مورد حملات طیاره‌های بی‌پیلوت قرار گرفت.

این حملات بر دو تاسیسات نفتی عربستان در ولایت شرقی بقیق ساعت چهار صبح امروز (شنبه ۱۴ سپتمبر) صورت گرفت که منجر به آتش‌سوزی در آنها شد.

هر چند وزارت داخله عربستان سعودی می‌گوید که حریق کنترول شده، اما در برخی از گزارش‌ها آمده که "دود غلیظ از فاصله‌های دور دیده می‌شود."

"آرامکو" شرکت ملی نفت عربستان سعودی است که تحت تملک دولت مرکزی عربستان می باشد. این شرکت از لحاظ مالکیت ذخایر (نفت خام و گاز طبیعی) به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود.

آواز تیراندازی در ویدیوهایی که در صفحه‌های انترنتی نشر شده هم به گوش می‌رسد و شعله‌های آتش از فاصله‌های دور دیده می‌شود.

به گفته مقامات، تحقیقات آغاز شده ولی در باره تلفات و خسارات این حمله تا حال معلومات داده نشده است، چون خبرنگاران اجازه ندارند که از این محل دیدن کنند.

دود ناشی از آتش سوزی در دو تاسیسات شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی
دود ناشی از آتش سوزی در دو تاسیسات شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی


از اول گفته می‌شد که گروه حوثی‌های شیعه یمن این حمله را انجام داده است اما این گروه بلافاصله بعد از این حمله مسئولیت آنرا به عهده نگرفت و در صفحه توییتر تلویزیون این گروه نوشته شد که "بزودی یک اعلامیه مهم در مورد حملات طیاره‌های بی‌پیلوت در عربستان سعودی به نشر می‌رسد."

اکنون علاوه بر آنکه گروه حوثی‌ها مسئولیت این حملات را به عهده گرفته، گفته است ده "درون یا طیاره بی‌پیلوت" دیگر را فعال ساخته است تا مناطق بقیق و حُریص عربستان سعودی را مورد حمله قرار بدهد و حتی بر مناطق دور دست این کشور حمله کند.

قبلاً هم مسئولیت چنین حملات را گروه حوثی‌های شیعه‌ یمن به عهده گرفته بود، زیرا ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بر علیه این گروه که با حکومت به رسمیت شناخته شده یمن در جنگ می‌باشد و پایتخت یمن صنعا هم در کنترول آن است، عملیات انجام می‌دهد.

حوثی‌های یمن از سوی ایران حمایت می‌شوند و در گذشته این گروه چندین بار با طیاره بی‌پیلوت و راکت‌ بر خاک عربستان سعودی حملات را انجام داده که عربستان سعودی ادعا می‌کند این سلاح‌ها را ایران به حوثی‌ها داده است.

ماه گذشته در نتیجه یک حمله حوثی‌ها بر تاسیسات مایع سازی گاز عربستان سعودی در نزدیکی سرحد این کشور با امارات متحده عربی این تاسیسات به آتش کشیده شده ولی تلفات در قبال نداشت.

شورشیان حوثی یمن قبلاً در ماه می هم دو دستگاه پمپ تیل عربستان سعودی را در پایپلاین شرق و غرب این کشور هدف قرارداد که شعله‌های آتش آن چندین روز بلند بود.

شورشیان حوثی در ماه آگست به مراسم رسم گذشت نظامیان مورد حمایت ریاض در عدن توسط طیارۀ بدون سرنشین و راکت حمله کردند که در اثر آن ۳۲ نفر به شمول یک فرمانده نظامی کشته شدند.

هم چنان در حمله طیاره بدون سرنشین این گروه بالای میدان هوایی ابها در عربستان سعودی نُه نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG