لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

هیواد: 'مذاکرات دوحه' گفت‌وگوهای صلح یا معامله؟


برخی از روزنامه‌های کابل
برخی از روزنامه‌های کابل

لغو گفت‌وگوهای صلح امریکا با طالبان از مهم‌ترین عناوین سرمقاله‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در سرمقاله‌اش پرسیده است که مذاکرات دوحه گفت‌وگوهای صلح یا معامله؟

سرمقاله‌نویس نوشته است که زلمی خلیل زاد در قطر با طالبان معامله کرده بود و این معامله برای افغان‌ها قابل پذیرش نبود.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد که افغانستان و امریکا به یک‌دیگر نیاز دارند و لازم است که سیاسیون افغان در مورد صلح موضع واضح داشته باشند و آن را به مقام‌های امریکایی بیان کنند.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط در سرمقاله‌اش نوشته است که طالبان مسلح از ریختن خون افغان‌ها دست نمی‌کشند.

سرمقاله‌نویس نوشته که طالبان در جریان مذاکرات صلح با امریکا حملات شان را شدت بخشیدند و همه روزه ده‌ها خانوادۀ افغان را بر گلیم غم می‌نشاندند.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد که تفاهم میان افغان‌ها یگانه راه حل بحران کنونی افغانستان است و رفت و آمد طالبان به آدرس‌های دیگر دراین زمینه مفید واقع نخواهند شد.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا در سرمقاله‌اش پرسیده است که افغان‌ها به کدام جهت در حرکت هستند؟

سرمقاله‌نویس نوشته است، زمانی‌که گفت‌وگوهای صلح از سوی رئیس جمهوری امریکا لغوشدند، موضع‌گیری‌های شدیدی در برابر طالبان صورت گرفتند.

به نوشتۀ سرمقاله‌نویس برخی واقعیت‌ها وجود دارند که بر سرنوشت افغانستان تاثیرگذار استند.

سرمقاله‌نویس نوشته است که حالا صلح به حاشیه رفت و برگزاری انتخابات روی دست است، اما به نوشتۀ سرمقاله‌نویس حکومت خود را در آزمون بزرگی قرار داده است.

روزنامۀ در ادامه نوشته است که با ترکیب کنونی کمیسیون‌های انتخاباتی فکر نمی‌شود که انتخابات به‌گونۀ شفاف برگزار شود و بتواند قناعت افغان‌ها و جهانیان را فراهم کند.

  • دنیا

و روزنامه دنیا سرمقاله‌اش را به اظهارات اخیر جوبایدن معاون پیشین رئیس جمهور امریکا و نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس نوشته که جوبایدن افغانستان را به سه بخش تقسیم کرده اما به نوشتۀ سرمقاله‌نویس مردم این کشور به نیت نادرست آقای بایدن پی برده اند.

نویسندۀ سرمقاله نگاشته است که پیش از این نیز برخی از سیاسیون امریکا چنین اظهاراتی را مطرح کرده اند اما این‌گونه سخنان با واکنش‌های جدی افغان‌ها رو‌به‌رو شده اند.

XS
SM
MD
LG