لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

جنگ‌های اخیر بدخشان ۲۵۰۰خانواده را آواره کرده است


بی‌جا شدگان بدخشان
بی‌جا شدگان بدخشان

مسئولان ادارۀ مهاجرین ولایت بدخشان می‌گویند که در نتیجۀ درگیری‌های اخیر در چند ولسوالی این ولایت، ۲۵۰۰ خانواده مجبور به ترک خانه‌های خود شده و به ولسوالی‌های امن پناه آورده‌اند. به گفتۀ رئیس مهاجرین بدخشان، از میان این بی‌جاشدگان جنگ، تا اکنون ۱۲۰۰ خانواده بررسی شده‌اند، اما به دلیل نبود منابع، امکان پاسخ‌گویی به نیازمندی دیگر آوارگان وجود ندارد.

از سوی هم شماری از بی‌جاشدگان می‌گویند که به آب و غذای لازم دست‌رسی ندارند.

عبدالرحمن باشندۀ روستای خستک ولسوالی جرم ولایت بدخشان است. او به رادیو آزادی می‌گوید که شش روز پیش در پی حملات هوایی نیروهای دولتی به روستایش، خانه‌ خود را ترک کرد و با خانواده به مرکز ولسوالی جرم پناه آورد.

عبدالرحمن می‌گوید تنها جانش را نجات داده و با خانواده‌اش فرار کرده. اکنون چیزی برای خوردن و نوشیدن ندارد. مسئولان ریاست مهاجرین توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای او و خانواده‌اش را ندارد.

او افزود: "ازخستک مهاجرشدیم به ولسوالی جرم آمدیم، از ترس این‌که به اثر ضربات هوای کشته نشویم، خانوادۀ مان‌را گرفتیم آمدیم به مرکز جرم ، ما چیزی برای خوردن و نوشیدن نداریم، مه آمدم فیض آباد در این‌جاهم چیزی نیست، ریاست مهارجرین هم به دلیل زیاد بودن مهاجرین ما را در لیست نگرفتند."

از سوی هم عبدالواحد طیبی، رئیس مهاجرین ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت: "در نتیجۀ درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای دولتی بیشتر از۲۵۰۰ خانواده از ولسوالی‌های یمگان، وردوج، کران‌ومنجان و ولسوالی جرم خانه‌های خود را ترک کرده به ولسوالی‌های امن این ولایت پناه آورده‌اند.؛

به گفتۀ رئیس ادارۀ مهاجرین بدخشان، تیم‌های بررسی تا کنون ۱۲۰۰ خانوادۀ آسیب‌پذیر را بررسی کرده‌اند اما می‌گوید که به دلیل نبود منابع، توان پاسخ‌گویی به تمام بی‌جاشدگان را ندارند.

شمار بی‌جا شدگان بدخشان به ۲۵۰۰ خانواده می‌رسد
شمار بی‌جا شدگان بدخشان به ۲۵۰۰ خانواده می‌رسد

کلپ تیم‌های ما ۱۲۰۰خانوادۀ بی‌جاشده را برای پاسخ‌دهی انتخاب کردند، اما متأسفانه از بی‌جاشدگان جنگی دو هفته سپری می‌شود اما تاکنون موسسات کمک‌کننده به نسبت نبود امکانات برای بی‌جاشدگان ما پاسخ‌دهی نکردند، و حتٰی برخی از بی‌جاشدگان ما حتٰی جا ای برای خوابیدن از طرف شب را ندارند.

اما محمدذکریا سودا، والی بدخشان به رادیو آزادی گفت: "که تمامی آمادگی‌ها برای پاسخ‌گویی برای بی‌جاشدگان جنگ گرفته شده و پس از بررسی به تمام آنان تسهیلات لازم، از جمله مواد غذایی و کمک‌های نقدی توزیع خواهد شد.

کلپ مه فکر کنم شاید رئیس مهاجرین در جریان نباشد و اگر سخن گفته ، سخنش غیر مسوولانه است، ما آمادگی داریم، اکنون رئیس مبارزه با حوادث در ولسوالی جرم است که یک کمپ بسازیم تا از مردم حمایت کنیم، ما امکانات پولی داریم و همچنان مواد خریداری شده است.

مسئولان ریاست مهاجرین بدخشان می‌گویند در نتیجۀ درگیری و ناامنی در گوشه‌وکنار بدخشان، ۴۰۰ خانواده بیجاشده ثبت شده‌اند که با آوارگان جدید، شمار آن‌ها به ۶۵۰۰ تن رسیده است.

XS
SM
MD
LG