لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴
وقوع حمله انتحاری در نزدیک کمپاین انتخاباتی تیم "دولت ساز" به رهبر اشرف غنی در ولایت پروان. September 17, 2019
وقوع حمله انتحاری در نزدیک کمپاین انتخاباتی تیم "دولت ساز" به رهبر اشرف غنی در ولایت پروان. September 17, 2019

در انفجار در جریان کمپاین تیم "دولت‌ساز" در پروان ۲۶ تن کشته و ۴۲ تن زخمی شدند

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید، حوالی ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه پیش از چاشت امروز یک انفجار در نظام قراول اول مرکز تربیوی مربوط حوزه اول شهر چاریکار مرکز ولایت پروان صورت گرفته است.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید، حوالی ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه پیش از چاشت امروز یک انفجار در نظام قراول اول مرکز تربیوی مربوط حوزه اول شهر چاریکار مرکز ولایت پروان صورت گرفته است.

آقای رحیمی می‌افزاید در گردهمایی کمپاینی تیم "دولت‌ساز" به کسی آسیب نرسیده و کمپاین جریان پیدا کرده‌است.

در حملۀ انتحاری مرد موتر سایکل‌سوار بر ورودی مرکز نظامی و تعلیمی پولیس در ساحه جنگل‌باغ مرکز پروان ۲۶ تن کشته و ۴۲ زخمی شده‎اند.

در این مرکز تعلیمی، گردهم‌آیی به منظور مبارزات انتخاباتی تیم "دولت‌ساز" به رهبری محمد اشرف غنی برگزارشده بود.

شماری از شاهدان عینی که در این کمپاین دعوت شده بودند می‌گویند: "فکر من در تیلیفون بود شماره را پیدا می‌کردم که نفر را از داخل بخواهم که صدای انفجار بلند شد."

"یک موترسایکل آمد خود را انفجار داد و مردم در محل خیلی زیاد شهید و زخمی شده‌اند."

محل انفجار انتحاری در پروان
محل انفجار انتحاری در پروان

به اساس معلومات منابع مسئول، در این حمله ۲۶ تن کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شده که در میان این افراد ۴ سرباز پولیس کشته، هشت تن از نیروهای امنیتی زخمی و باقی شامل زنان و مردان همه افراد ملکی بودند.

برخی از اعضای خانواده‎های قربانیان که سراسیمه در شفاخانه تجمع کرده‌اند به رادیو آزادی می‌گویند: "سیاسر بی‌چاره که اولادهای‌اش در خانه ماند خودش افتیده این‌جا و توته و پارچه شد."

"از رگ رگِ کار تان خبر داریم او حکومت، ولی چه بگویم برای تان، گپ دل خود ره چه رقم برتان بگویم."

"بچه جان بچه جان در کمپ نامردا رفته تا در کمپاین مرا پول بدهند."

در کمپاین انتخاباتی تیم "دولت‌ساز" به شمول محمد اشرف غنی رهبر این تیم معاونین و شمار دیگری از اعضای این تکت انتخاباتی حضور یافته بودند.

حمله انتحاری درست زمانی رخ داد که سخنرانان به سخنرانی آغاز کرده بودند، اما به دلیل سراسیمه‌گی در همایش، اشتراک کنندگان ساحۀ کمپاین را به زودی ترک کردند.

محل حمله انتحاری در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان
محل حمله انتحاری در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان

با این حال مردم درولایت پروان بخاطر استفاده از یک مرکز نظامی برای کمپاین اعتراضات‌شان را بلند کرده و تیم "دولت‌ساز" را به سوء استفاده از اماکن دولتی و آن‌هم نظامی متهم می‌کنند.

عبدالظاهر سالنگی نماینده مردم پروان در ولسی جرگه در این مورد به رادیو آزادی گفت: "آیا مراکز نظامی برای کمپاین‌ها است یا برای مرکز تعلیمی پولیس افغانستان و به خصوص وزارت داخله؟ این عملی است که از یک طرف از صلاحیت‌های دولتی‌شان سوء استفاده کردند و از طرف دیگر که شانه خالی کردند، این کار شان بی‌اعتنایی در برابر خون مردم است، واکنش ما برای مسئولان دولتی در ولایت پروان و کسانی که در آن‌جا کمپاین را راه اندازی کرده بودند این است که پاسخ بگویند."

شماری از کارشناسان مسایل امنیتی به این باور اند که با توجه به مخالفت طالبان با انتخابات و تشدید حملات‌شان بر ساحات نظامی، حکومت در این رویداد مسئول دانسته می‌شود.

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان در این مورد می‌گوید: "این عملکرد خلاف قانون انتخابات و خلاف تمام ارزش‌های اخلاقی است که در انتخابات صورت می‌گیرد، کاندیدان دیگر همیشه اعتراض داشتند نسبت به تیم دولت‌ساز که از امکانات دولتی استفاده می‌کند، در این کمپاین نهادهای دولتی نقش داشتند و این را هم در ساحه مرکز تعلیمی برگزار کردند، طالبان بیش از یک ماه پیش اعلامیه دادند که ما مخالف انتخابات استیم و به کمپاین‌های انتخاباتی هم حمله می‌کنیم، با وجود همین تهدیدات مسئولیت والی، قوماندان امنیه و مسئولان استخباراتی ولایت است که باید توجه می‌داشتند، مسئله را جدی مورد بررسی قرار می‌دادند و در محلی برگزار می‌کردند که به مردم آسیب نمی‌رسید."

واسطه تخریب شدۀ پولیس افغان در نزدیکی محل همایش انتخاباتی تیم "دولت‌ساز"
واسطه تخریب شدۀ پولیس افغان در نزدیکی محل همایش انتخاباتی تیم "دولت‌ساز"

اما مقامات حکومتی ولایت پروان مسئولیت را به دوش ستاد انتخاباتی تیم دولت‌ساز می‌اندازد که در راس این ستاد در پروان رئیس شورای ولایتی این ولایت قرار دارد.

فضل‌الدین عیار والی پروان می‌گوید: "بیشتر معلومات را ستاد انتخاباتی داده می‌تواند، همه جزئیات آنان برای ما معلوم نیست که کدام افراد و اشخاص در این‌جا است، اما همه گردانندگی را جیلانی صاحب بر عهده داشتند، ما در تأییدی کمیسیون انتخابات در این رابطه که بر همه تیم‌های انتخاباتی نه‌تنها به تیم دولت‌ساز، بلکه همه تیم‌ها حق دارند که از این کمپ استفاده کنند."

با وجود تلاش‌های مکرر که می‌خواستیم نظر ستاد انتخاباتی تیم "دولت‌ساز" در ولایت پروان را داشته باشیم، رهبری این تیم از پاسخ و صحبت کردن در این مورد خودداری کردند.

انفجاری در نزدیکی محل گردهمایی انتخاباتی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان به وقوع پیوسته که تلفات به دنبال داشته است.

مقام ها می‌گویند، طالبان مسئولیت این حمله را بدوش گرفته اند.

مقیم نایب مصاحبۀ را با فضل الدین عیار والی پروان انجام داده و نخست از وی چگونکی وقوع حادثه را پرسیده است؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:47 0:00
لینک مستقیم


نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید در حمله انتحاری فرد موترسایکل سوار در شهر چاریکار ۲۶ تن از افراد ملکی به شمول ۴ نظامی کشته و ۴۲ فرد ملکی دیگر زخم برداشته اند. آقای رحیمی می‌افزاید، در جمع کشته شدگان و زخمی‌ها اطفال و خانم‌ها نیز شامل اند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG