لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

نگرانی‌ها از تنبیه فیزیکی شاگردان مدارس فاریاب


لت و کوب یک شاگرد ده‌ساله در مدرسه دینی در ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب
لت و کوب یک شاگرد ده‌ساله در مدرسه دینی در ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب

به دنبال لت و کوب یک شاگرد ده‌ساله در مدرسه دینی در ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب، کمیسیون حقوق بشر از تبدیل شدن تنبیه فیزیکی شاگردان مدارس به یک رویه، اظهار نگرانی کرده است.

دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در فاریاب تصاویری را در اختیار رادیوآزادی قرار داده که نشان‌دهنده لت و کوب این شاگرد است.

گفته شده که آموزگار این مدرسه این کودک ده ساله را به دلیل دیر رسیدن به کلاس درس به شدت لت و کوب کرده است. ظاهراً نشانه‌هایی روی شانه‌ها و کمر این کودک دیده می‌شود که تصور می‌شود نشان ضربه‌های چوب باشد.

ذبیح‌الله جواد، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر فاریاب در این مورد به رادیو آزادی گفت این کودک در روزهای گذشته در قریه گورزاد ولسوالی شیرین‌تگاب لت‌وکوب شده است. به گفته او، این مدرسه تحت کنترول گروه طالبان است.

آقای جواد گفت: "لت کوب بیرحمانه یک طفل ده ساله توسط یکتن از مدرسان در قریه گورزاد ولسوالی شیرین تگاب اتفاق افتاده. ما شدیداً محکوم می‌کنیم."

او افزود: "این خلاف آموزه‌های دینی، قوانین داخلی، بین‌المللی است. چنین تنبیه فیزیکی بر آینده و سلامتی این طفل تاثیرات منفی میگذار."

آقای جواد این رویداد را نقض حقوق بشر دانسته و افزوده است که در بسیاری موارد مردم در ولسوالی‌های ناامن نمی‌توانند به علت عدم حاکمیت دولت، به نهادهای دولتی شکایت کنند.

موقعیت ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان

شماری از ساکنان ولسوالی شیرین‌تگاب این مورد را تأیید کرده‌اند، اما به دلیل مرتبط بودن این مدرسه به گروه طالبان، از صحبت در این مورد خودداری کردند.

گروه طالبان نیز در این مورد هنوز چیزی نگفته‌است.

در همین حال، ملالی عمر، مسئول شبکه عملکرد محافظت اطفال در ریاست کار و امور اجتماعی فاریاب در این مورد به رادیو آزادی گفت که این اداره تا هنوز شاهد مواردی از تنبیه فیزیکی در مدارس دینی، مکاتب و کودکستان‌ها نبوده است. به گفته او، آنچه را در مورد این کودک در شیرین‌تگاب اتفاق افتاده، بررسی می‌کند.

خانم عمر گفت: "در شهر میمنه چنین موردی رخ نداده. در ولسوالی شیرین‌تگاب همین موضوع صورت گرفته. در یک مدرسه دینی بوده."

این مسئول اداره کار و امور اجتماعی افزود: "در ولایت فاریاب ما نظارت کردیم. این کارها تا حالا صورت نگرفته. ما در شهر میمنه و در ولسوالی‌ها اعضای شبکه عملکرد محافظت اطفال را داریم. آنها را امروز دعوت کردیم. در این قسمت ما زیاد کوشا هستیم."

با این حال، اداره حج و اوقاف فاریاب تنبیه فزیکی کودکان را مغایر آموزه‌های دینی می‌داند.

مولوی گل‌احمد لطفی، رئیس این اداره به رادیو آزادی گفت که مدرسان باید به‌جای لت‌وکوب از نوازش و توصیه و نصایح کار گیرند. آقای لطفی افزود که مدرسه‌هایی که به آن از لحاظ امنیتی دسترسی دارند، در تحت نظارت این اداره است، اما مدرسه‌هایی که در ولسوالی‌های ناامن فعالیت دارد، از نظارت این اداره بیرون است.

تا حال از تعداد مدارس دینی رسمی و غیررسمی در ولایت فاریاب در دست نیست.

XS
SM
MD
LG