لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

ترمپ: در مورد ایران با متحدین خود یکجا تصمیم می‌گیریم


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور و دیگر مقامات بلند رتبه امریکا ایران را متهم به حمله بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی می‌کنند.

رئیس جمهور امریکا روز (دوشنبه ۱۶ سپتمبر) گفت با دیدن تصاویر ستلایت این موضوع واضح شده که ایران در عقب حمله بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی که در اخیر هفته صورت گرفت، بوده است.

ترمپ گفت ایالات متحده نمی‌خواهد با کدام کشوری داخل جنگ شود، وقتی که مسئول واقعی این حمله واضح شد، امریکا در مشوره با متحدین خود در خلیج و اروپا در این باره تصمیم خواهد گرفت.

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا نیز اتهامات مشابه را علیه ایران وارد کرده و با اشاره به معلومات استخباراتی ایران را در این حمله دخیل دانسته است.

اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

گروه شورشیان حوثی یمن که از سوی ایران حمایت می‌شود گفته است که در این حمله از طیاره‌های بی‌پیلوت استفاده کرده‌است.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا حمله بر تاسیسات نفتی عربستان را غیر منتظره خواند و گفت ایالات متحده با متحدین خود کار می‌کند که چگونه از نظم جهانی متکی به قوانین بین‌المللی که اکنون از سوی ایران تهدید می‌شود، دفاع کنند.

وزیر دفاع امریکا این نکته را در تویتر خود ذکر کرده است.

ریک پیری وزیر انرژی امریکا هم دیروز دوشنبه در وینا پایتخت اتریش به خبرنگاران گفت از معلوماتی که توسط شبکه‌های استخباراتی به دست آمده، ایران در این حمله دست داشته است و آن را غیر قابل قبول خواند.


ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که علیه حوثی‌های یمن در جنگ می‌باشد گفت که تحقیقات جریان دارد و تمام علایم نشان می‌دهند هر دو سلاحی که علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده شده ساخت ایران بوده است.

وی گفت حالا آنها در این مورد تحقیق می‌کنند که این سلاح‌ها از کجا شلیک شده‌اند.

سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) گفته اند که آنها هم تحقیقات خود را در این مورد ادامه می‌دهند و از طرف‌ها خواسته اند پیش از وقت داخل اقدام نشوند و از خویشتنداری کار گیرند.

چین گفته است نمی‌تواند در این مورد قضاوت کند و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است عربستان سعودی باید یک تصمیم دولتی جدی بگیرد و سیستم دفاع راکتی را از روسیه خریداری کند.

وزیر خارجه بریتانیا این حمله را تخطی از قوانین بین‌المللی خوانده اما به گفته او این‌که کی مسئول آن می‌باشد هنوز تصویر روشن در باره آن بدست نیامده است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران
عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات امریکا را رد کرده و غیر قابل قبول خوانده‌است.

حملات بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی بر بازار و تولید نفت بی‌تاثیر نبوده است.

در نیمه روز ۱۶ سپتمبر شرکت نفت خام "برنت" خبر داد که نرخ نفت در بازار جهانی ده درصد بلند رفته و هر بیرل به ۶۶ دالر و ۳۳ سنت رسیده است.

حمله بر تاسیسات نفتی "آرامکو" در عربستان سعودی تولید نفت را روزانه ۵.۷ درصد کاهش داد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفته به اداره ذخیره نفت امریکا اجازه داده که بخاطر حفظ ثبات و توازن در بازار نفت اگر ضرور شود یک مقدار نفت را به بازار عرضه کند.

XS
SM
MD
LG