لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

اختلاف امریکا و چین مانع تمدید ماموریت یوناما در افغانستان


قطعنامه در مورد تمدید ماموریت سیاسی ملل متحد در افغانستان که روز گذشته ۱۶ سپتمبر در شورای امنیت ملل متحد مورد بحث قرار گرفت،بخاطر اختلاف نظر بین چین و امریکا در مورد متن آن تصویب نشد و امروز قرار است بار دیگر در رابطه با آن صحبت شود.

دیپلومات های سازمان ملل متحد می گویند آینده ماموریت سیاسی ملل متحد در افغانستان در حالت نا باوری قرار دارد زیرا کشور چین تاکید می‌کند که در این قطعنامه پروژه یک تریلیون دالری بنام "یک کمربند یک راه" ذکر شود.

رای گیری در مورد تمدید ماموریت سیاسی ملل متحد در افغانستان قرار بود دیروز صورت بگیرد اما برای امروز معطل شد، یعنی روزی کهاین ماموریت خاتمه می‌یابد.

یکی از وظایف مهم ماموریت سیاسی ملل متحد تشویق پروسه صلح بین حکومت افغانستان و طالبان و کمک به آمادگی های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می باشد که در ۲۸ سپتمبر برگزار می‌شود.

برای تصویب این قطعنامه ۹ رأی موافق لازم است اما هیچ یک از اعضای دایمی شورای امنیت نباید آنرا ویتو کنند.

پنج عضو دایمی عبارتند از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و امریکا.

دیپلومات ها می گویند چین قرار بود این قطعنامه را روز گذشته ویتو کند چون به گفته آنها در آن به ساختمان پروژه بزرگ چند کشوری و چند منطقوی اشاره نشده است.

این قطعنامه از سوی اندونیزیا و جرمنی ترتیب شده است.

واسیلی نیبنزیا سفیر روسیه در ملل متحد که رئیس فعلی شورای امنیت می‌باشد به خبرنگاران گفت دیپلومات ها روی مسوده یک قطعنامه نو کار می‌کنند و آنها در مرحله رسیدن به توافق قرار دارند.

در قطعنامه های قبلی به این پروژه مورد نظر چین اشاره شده بود، اما این بار ایالات متحده و دیگر اعضای غربی شورای امنیت خواهان خارج کردن این عبارت بودند.

در ماه مارچ جانتون کوهان سفیر امریکا در سازمان ملل متحد چین را متهم کرد که این قطعنامه را بخاطر امتیازات ملی و منافع سیاسی خود گروگان گرفته است و به منافع مردم افغانستان توجه ندارد.

ژنگ چونسفیر چین در ملل متحد در باره مذاکرات در مورد این قطعنامه چیزی نگفته و به سوال ها در این مورد هم پاسخ نداده است.

پروژه را که چین در نظر گرفته کشورهای آسیای میانه، جنوب آسیا و چین را از طریق خشکه و آب با هم و با اروپا و فراتر از آن وصل می‌کند و به گفته چین آنها با مقامات افغان در این رابطه تماس دارند، زیرا این پروژه برای رشد اقتصادی افغانستان هم مهم می‌باشد.

XS
SM
MD
LG