لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

کمیسیون شکایات انتخاباتی: ۶۶ شکایت تا کنون ثبت شده‌است


دو عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی و والی هرات حین کنفرانس خبری در ولایت هرات. September 17 2019
دو عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی و والی هرات حین کنفرانس خبری در ولایت هرات. September 17 2019

مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند از آغاز کمپاین‌های انتخابات ریاست جمهوری تاکنون ۶۶ مورد شکایت در سراسر کشور به ثبت رسیده و حدوداً ۴۰ درصد این شکایات به دلیل نبود اسناد کافی پی‌گیری نشده است.

زهره بیان شینواری رئیس این کمیسیون روز سه شنبه در جریان کنفرانس خبری در ولایت هرات هشدار داد که مرتکبین جرایم انتخاباتی به لوی سارنوالی معرفی خواهند شد.

زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

او گفت: "به محض که جرایم شناسایی شد، موضوع را به لوی سارنوالی راجع می‌کنیم."

شکایات‌ها در کمیسیون شکایات انتخابات، از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری علیه یک دیگر‌شان ثبت شده است.

محمدقاسم الیاسی، منشی و سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که بیشتر این شکایات‌ها مربوط تیم‌های انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی و ثبات و همگرایی مربوط به عبدالله عبدالله، بوده اند.

محمدقاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
محمدقاسم الیاسی، منشی و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان


او گفت: "حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد البته در کابل و اما در سایر ولایات به صورت متعدد است، مربوط به دو تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی و دولت‌ساز بوده است."

مقام‌های محلی هرات بر ضرورت جلوگیری از تقلب در روند برگزاری انتخابات تاکید می‌کنند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات از کمیسیون‌ شکایات انتخاباتی می‌خواهد که به شکایات رسیدگی کنند: "اولین بار است که در هرات چهار شکایت ثبت شده، یعنی تا این اندازه کمیسیون‌‎ها به کار خود رسیدگی می‌کنند. سارنوالی به فیصله‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی رسیدگی می‌کند."

اما شماری از اعضای شورای ولایتی هرات معتقد اند که وابستگی سیاسی شماری از کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی باعث خواهد شد که عملکرد مستقلانه این کمیسیون‌ها زیر سوال برود.

نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات در این مورد می‌گوید: "کسانی که در داخل کمیسیون‌ها برگزیده شده‌اند، حتماً ارتباطاتی با جریان‌های سیاسی دارند، این که بتوانند مسئولیت خود را در قبال مردم افغانستان به شکل درست انجام دهند، وقت این را معلوم خواهد کرد، ولی ما کاملاً باور نداریم که کمیسیون‌ها بتوانند به شکل مستقلانه برخورد کنند."

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ شش ماه میزان سال جاری برگزار شود، اما مردم افغانستان نگران تقلب در روند برگزاری این انتخابات هستند.

آنها از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهند که زمینه را برای برگزاری انتخابات شفاف فراهم سازد.

XS
SM
MD
LG