لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

نگرانی‌ها در پیوند به استفاده مکاتب به حیث مراکز رأی‌دهی


آرشیف، انتخابات ولسی جرگه در یکی از مکاتب در ولایت کندهار. 27 October 2018
آرشیف، انتخابات ولسی جرگه در یکی از مکاتب در ولایت کندهار. 27 October 2018

استفاده از مکتب‌ها به عنوان مرکز رای‌دهی والدین دانش‌آموزان را سخت نگران کرده است.

حیدر باشنده کابل که پدر پنج فرزند است، می‌گوید که برگزاری انتخابات در مکتب‌ها احتمال حمله بر مراکز تعلیمی را افزایش می‌دهد.

او روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که با نزدیک شدن روز انتخابات نگرانی‌های او در مورد امنیت فرزندانش بیشتر می‌شود.

او گفت: "زمانی‌که در مکتب‌ها فعالیت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد، خطر حملات به‌ویژه حمله انتحاری بیشتر می‌شود. من چگونه فرزندان خود را به مکتب بفرستم؟ هم مکتب را هدف قرار می‌دهند و هم مردم را."

معلمان مکاتب نیز از این بابت نگران هستند و می‌گویند برای جلوگیری از رویدادهای امنیتی و آسیب دیدن دانش آموزان کم از کم مکتب ها باید تا برگزاری انتخابات رخصت شوند.

صبغت‌الله معلم مکتبی در ولسوالی شکردره کابل می‌گوید استفاده از مراکز تعلیمی در فعالیت‌های سیاسی مانند انتخابات، امنیت این مراکز و روند آموزش را برهم می‌زند.

او افزود: "در مکاتبی که انتخابات راه‌اندازی می‌شود، مردم حتی کودکان خردسال خود را به مکتب روان نمی‌کنند. آنان فکر می‌کنند که انفجار و انتحار صورت می‌گیرد و از فرستادن فرزندان‌شان منصرف شده‌اند."

انتخابات ولسی جرگه در یکی از مکاتب در ولایت بامیان. 20 October 2018
انتخابات ولسی جرگه در یکی از مکاتب در ولایت بامیان. 20 October 2018

این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌شوند که در افغانستان در روز انتخابات از مکتب‌ها، مدارس، مساجد و دیگر مراکز تعلیمی بیشتر به عنوان مرکز رأی‌دهی استفاده می‌شود.

اما مواد حساس مورد نیاز چند روز قبل از روز برگزاری انتخابات به مراکز رأی‌دهی فرستاده می‌شوند.

شاگردان مکاتب نیز ایجاد مراکز رأی‌دهی در مکاتب را نگران‌کننده می‌دانند.

حمید و ایمان دو تن از شاگردان مکتب‌های شهر کابل هر چند در باره انتخابات چیز زیادی نمی‌دانند، اما می‌گویند که از استفاده مکتب‌ها به عنوان مرکز رأی‌دهی نگرانی دارند:

"شاگرد صنف نهم هستم، همگی تشویش دارند، چون برگزاری انتخابات خطر دارد."

"من صنف نهم هستم. من تشویش دارم، چون اگر حمله شود، استادان و همصنفی‌های ما کشته و زخمی می‌شوند. خواهش ما این است که انتخابات برگزار شود، اما امنیت را درست تامین کنند."

طالبان به تازگی در اطلاعیه‌ای از معلمان، کارمندان معارف، مدرسان و مدیران مکتب‌ها خواسته که به عنوان کارمندان انتخاباتی کار نکنند و اجازه ندهند تا از مراکز تعلیمی به عنوان مرکز رأی‌دهی استفاده شود.

در اطلاعیه این گروه آمده است که تمام کارمندان بخش معارف از فعالیت‌های سیاسی دور باشند تا به آنان آسیب نرسد.

این هشدار طالبان نگرانی‌ وزارت معارف را نیز برانگیخته است.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت اما از طالبان می‌خواهد که مراکز تعلیمی را به عنوان نهاد غیر سیاسی هدف قرار ندهند.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف افغانستان
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف افغانستان

اوی گفت: "بدون شک که این نگرانی نزد ما موجود است و با مردم نیز آن را در میان گذاشته‌ایم. اما در این مقطع از مخالفان مسلح خواهش می‌کنیم که تأسیسات معارف را هدف قرار ندهند، چون معارف کاملاً یک نهاد غیر سیاسی است."

این وزارت پیش از این گفته بود که در انتخابات سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون افغانی به معارف افغانستان خساره وارد شد و تا هنوز پرداخت نشده است.

همچنان میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف چند ماه پیش به رادیو آزادی گفته بود که پس از این به هیچ‌وجه نخواهد گذاشت که از مکتب‌ها و مراکز تعلیمی به عنوان مرکز رای‌دهی استفاده شود.

اما قانون انتخابات افغانستان تمام ادارات دولتی را مکلف کرده که تسهیلات لازم را برای برگزاری انتخابات به عنوان یک روند ملی فراهم کنند.

در عین حال، مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان حدود ده روز پیش در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت که برای تامین امنیت مراکز رأی‌دهی تدابیر جدی روی دست گرفته شده است.

تدابیر جدی وزارت داخله برای برگزاری انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:39 0:00

XS
SM
MD
LG