لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

عربستان: ایران در حمله به آرامکو دست دارد


 به نمایش گذاشتن بقایای موشک‌هایی که در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو مورد استفاده قرار گرفته بود.
به نمایش گذاشتن بقایای موشک‌هایی که در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو مورد استفاده قرار گرفته بود.

عربستان سعودی روز چهارشنبه بقایای اسلحه و طیاره‌های بی‌پیلوت را که می‌گوید در حملۀ اخیر به تاسیسات نفتی این کشور استفاده شده در برابر خبرنگاران به نمایش گذاشت.

سخنگوی وزارت دفاع عربستان گفت که در این شکی نیست که ایران در عقب این حمله قرار دارد ولی نگفت که حمله از خاک کدام کشور صورت گرفته است.

پیش از این هم دونالد ترمپ و مایک پامپیو وزیر خارجۀ امریکا روی مسألۀ دست داشتن ایران در حمله بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی تأکید کرده بودند.

ترمپ: دلیلی وجود دارد که عامل حمله بر تأسیسات نفتی عربستان را می‌شناسم

ریاض بقایای راکت‌ها و طیاره‌های بی‌پیلوت را که می‌گوید در حملۀ اخیر به تاسیسات نفتی این کشور استفاده شده اند به خبرنگاران نشان داد.

دگروال ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع عربستان به خبرنگاران گفت که این تجهیزات شواهد "انکارناپذیر" تجاوز ایران به این کشور است.

"این‌ها برخی از بقایا ای اند که از محل حمله دریافت شده اند. از سوی کارشناسان وزارت دفاع تجزیه و بررسی شده اند که ما آن‌را با متحدان خود شریک ساخته ایم... همه بقایا و معلوماتی که از کمپیوترها دریافت شده مبدا ایرانی آن‌را نشان می‌دهد. این معلومات نشان می‌دهد که حمله توسط ایرانی‌ها، تخنیک و طیاره‌های بدون پیلوت آن‌ها صورت گرفته است."

ترکی المالکی افزود که از ۱۸ طیارۀ بدون پیلوت و هفت راکت کروز در این حمله استفاده شده از جمله طیاره‌های دلتا وینگ و موشک‌های "یاعلی".

ترکی المالکی: "در این شکی نیست که ایران در عقب این حمله قرار دارد."
ترکی المالکی: "در این شکی نیست که ایران در عقب این حمله قرار دارد."

سخنگوی وزارت دفاع عربستان افزود که حمله از شمال صورت گرفته و بدون شک از سوی ایران حمایت شده است.

ولی او مشخص نساخت که از خاک کدام کشور صورت گرفته و صرف گفت که ریاض موضوع را بررسی می‌کند.

مسئولیت حملۀ روز شنبۀ گذشته بر تاسیسات نفت آرامکو را که بزرگترین شرکت نفت خام در جهان پنداشته می‌شود شورشیان حوثی مورد حمایت تهران در یمن به دوش گرفتند.

اما سخنگوی وزارت دفاع عربستان گفت چنین حمله از توانایی شورشیان حوثی بالاتر است.

دگروال المالکی گفت که ارزیابی نشان می‌دهد که ایران عقب این حمله قرار دارد و از خاک یمن که در جنوب عربستان موقعیت دارد نبوده است.

پیش از این اظهارات، ولیعهد عربستان سعودی به خبرنگاران گفته بود که ریاض شواهد دقیق و اسلحۀ ایرانی را که دست داشتن ایران در این حمله را ثابت می‌سازد ارائه می‌کند.

محمد بن سلمان گفته بود که حمله به بزرگترین صادرکنندۀ نفت در جهان یک آزمایش واقعی برای جهانیان است تا با تخریب‌کاران نظم جهانی مقابله کنند.

تهران که دست داشتن خود در این حمله را رد می‌کند هوشدار داده است که به هر حمله علیه ایران پاسخ داده خواهد شد.

حسام الدین آشنا مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور ایران در واکنش فوری خود به اظهارات دگروال مالکی گفت عربستان سعودی ثابت ساخت که نمی‌داند راکت‌ها و طیاره‌های بی‌پیلوت دقیقاً ساخت کجا است و از چه منطقه فیر شده است.

در این میان وزیرخارجۀ امریکا دیروز وارد عربستان سعودی شد.

پامپیو برای گفت‌وگو در مورد حمله بر تأسیسات نفتی، روانۀ عربستان شد

مایک پومپیو دراظهارات خود به خبرنگاران درمتن طیار"حمله مظنون" ایران را یک "عمل جنگی" خواند.

XS
SM
MD
LG