لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

نامزد انتخابات افغانستان: 'جمهوریت' را به 'امارت' تغییر می‌دهم


سید نورالله جلیلي، نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان
سید نورالله جلیلي، نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان

سید نورالله جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، در صورت پیروزی در انتخابات، نظام سیاسی را از جمهوری اسلامی به امارت اسلامی تغییر خواهد داد.

آقای جلیلی در مصاحبه‌ای با رادیو آزادی گفته که در صورت نیاز سرود ملی و رنگ بیرق افغانستان را نیز تغییر می‌دهد.

او جنگ طالبان را مشروع می‌خواند و می‌گوید این گروه برای اعادۀ امارات اسلامی می‌جنگد.

این اظهارات با واکنش‌های تند ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه روبه‌رو شده است.

نورالله جلیلی در میان هفده نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تنها کسی است که می‌گوید برای برقراری صلح، نظام سیاسی را از جمهوریت به امارت تغییر می‌دهد.

سید نورالله جلیلي، نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان
سید نورالله جلیلي، نامزد ریاست جمهوری انتخابات افغانستان

آقای جلیلی می‌گوید در ساختار امارت اسلامی حقوق تمام افراد تضمین می‌شود، زیرا به باور او، این نظام اسلامی است.

او روز پنجشنبه در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، نظام سیاسی افغانستان را به امارت اسلامی تغییر خواهد داد.

"امارت اسلامی طریقۀ پیامبران و خلفای اسلام است. جمهوریت چیزی است که به دست بشر ساخته شده و یک نسخۀ دست بشر است. من اگر رئیس جمهور شوم، به‌زودترین فرصت 'لویه جرگۀ قانون اساسی' را دعوت می‌کنم و در آن‌جا سیستم دولتی افغانستان را از جمهوریت به امارت اسلامی تبدیل می‌کنم. تمام گپ‌هایی را که طالبان از آن‌ها شکایت دارند و به‌خاطر آن روزمره مردم کشته می‌شوند و تمام موضوعات را حل می‌کنم. یک موضوع را هم لاینحل نمی‌مانم. به خاطری که در این‌جا موضوع زندگی و مرگ مردم است."

آقای جلیلی بیشتر از این هم برای طالبان امتیاز در نظر دارد. او می‌گوید که برای تأمین صلح و در صورت نیاز حاضر است که سرود ملی و رنگ بیرق افغانستان را هم تغییر دهد.

به گفتۀ او، اگر ضرورت جدی احساس شود، حاضر است تا صنوف درسی دختران و پسران را پس از دورۀ ابتدائیه مکتب جدا کند.

آقای جلیلی دیشب در یک مناظرۀ تلویزیونی در تلویزیون خصوصی شمشاد گفت که جنگ طالبان ادامۀ مبارزات آزادیخواهانه شاه امان‌الله خان است.

او در مصاحبه روز شنبه با رادیو آزادی نیز گفت که جنگ طالبان در برابر نیروهای خارجی در افغانستان مشروع است.

او هرچند جنگ نظامیان افغان در دفاع از مردم افغانستان را مشروع می‌خواند اما ادعا می‌کند که جنگ این نیروها کورکورانه است.

اظهارات آقای جلیلی با واکنش تند ریاست جمهوری روبه‌رو شده است. صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور این اظهارات را تهدیدی علیه امنیت ملی افغانستان می‌خواند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"این اظهارات هم‌سویی مطلق فکری و ذهنی این نامزد را با آن گروه‌ها بیان می‌کند. ما امیدوار هستیم که نهادهای مسئول در کشور این موارد را بررسی کنند. این اظهارات غیر مسئولانه و تهدیدی است برای امنیت ملی کشور ما."

ریاست اجرائیه هم می‌گوید که نهاد‌های عدلی و قضایی باید این اظهارات را بررسی کنند.

"نهادهای عدلی و قضایی افغانستان مطابق قوانین نافذۀ کشور مسئولیت دارند، اما به هیچ صورت کسانی که به نحوی در درون نظام قرار دارند و هم‌سویی با دشمنان مردم افغانستان نشان می‌دهند طبیعی است که نه از طرف دولت می‌تواند قابل قبول باشند و نه از طرف مردم افغانستان."

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه:
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه:

اما نورالله جلیلی ارگ و ریاست اجرائیه را در برابر واکنش‌ها این گونه تهدید می‌کند.

"اگر این‌ها اندک‌ترین بازپرسی را از من شروع کنند، صدها مورد بازپرسی را من از آن‌ها شروع خواهم کرد. موضوع افغانستان به اندازه بغرنج خواهد شد که باز کسی در این‌جا راه خود را پیدا نخواهد توانست."

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که دولت افغانستان به‌خصوص محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله دو رقیب انتخابات پیش رو همواره به نظام جمهوریت تاکید دارند.

این دو رقیب انتخاباتی که همزمان شریک قدرت در حکومت فعلی هستند و بارها تاکید کرده‌اند که جنگ طالبان در برابر حکومت و مردم افغانستان مشروعیت ندارد.

XS
SM
MD
LG