لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

امریکا ۱۰۰ میلیون دالر، 'پول پروژۀ برق' را از افغانستان، پس خواهد گرفت


مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا

امریکا ۱۰۰ میلیون دالری را که برای اجرای یک پروژۀ برق در افغانستان اختصاص یافته بود پس خواهد گرفت

علت آن فساد اداری و سوء مدیریت مالی خوانده شده است.

حکومت افغانستان تا حال در این باره واکنش نشان نداده است.

بیشتر از ستار فروغ بشنوید:

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا روز پنجشنبه ۱۹ ماه سپتمبر در یک بیانیه گفت که واشنگتن صد میلیون دالر کمکش را که به اجرای یک پروژۀ برق در افغانستان اختصاص یافته بود پس می‌گیرد.

این مبلغ برای اعمار پنج سب ستیشن و انتقال لین‌های برق میان غزنی-قندهار و کجکی- قندهار اختصاص یافته بود.

بند برق کجکی
بند برق کجکی

واشنگتن در عین حال از پرداخت ۶۰ میلیون دالر کمک اضافی خودداری کرده است.

آقای پومپیو گفته است که پروژۀ برق از سوی امریکا اجرا خواهد شد.

در این بیانیه، حکومت افغانستان به "عدم توانایی در مدیریت شفاف منابع که توسط ایالات متحده فراهم می‌شود متهم شده است.

وزیر خارجۀ امریکا گفته است که ادارۀ تدارکات ملی افغانستان در راستای فراهم کردن شاخص‌های شفافیت و حساب‌دهی در مدیریت مالی عامه ناکام شده است.

یک روز پیش از این‌ جان بس سفیر امریکا در کابل در حساب توییترش نوشته بود: "گزارش‌های را می‌شود که ادارۀ تدارکات ملی اجازه خرید مواد سوخت را برای دستگاه برق حرارتی کابل نمی‌دهد، آیا این خبر درست است؟"

جان بس سفیر امریکا در کابل
جان بس سفیر امریکا در کابل

سفیر امریکا در کابل این را پس از آن گفت که شرکت برشنا روز یکشنبه هفتۀ گذشته اعلام کرد که به دلیل تخریب چهار پایۀ برق در شمال افغانستان، جریان برق وارداتی ازبیکستان و تاجیکستان به کابل و یازده ولایت دیگر قطع شده است.

ادارۀ تدارکات ملی، اظهارات جان بس را رد کرده است.

واشنگتن همچنان کمک مالی را به کمیتۀ مشترک مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری افغانستان الی پایان امسال توقف می‌دهد.

این کمیته در زمینۀ مشارکت در تلاش بین‌المللی برای ایجاد یک آینده بهتر به مردم افغانستان ناتوان خوانده شده است.

وزیر خارجۀ امریکا گفته است که ایالات متحده علیه سوء استفاده از کمک‌ها اقدام می‌کند و مالیه‌دهندگان امریکا و مردم افغانستان می‌توانند در این بخش بالای ایالات متحده حساب کنند.

جان سوپکو سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان قبلاً به تکرار از حیف و میل و ضایع شدن میلیون‌ها دالر کمک امریکا در افغانستان گزارش داده است.

در همین حال کارن فریمن سرپرست معاونیت بخش افغانستان و پاکستان در اداره انکشاف بین‌المللی امریکا که روز پنجشنبه در نشست شنیداری کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت: "به صراحت به وزیر مالیه افغانستان تأکید کرده ایم که سیستم‌های دولتی شفاف، موثر و پاسخ‌گو به شهروندان در زمینه رشد سکتور خصوصی و جلب سرمایه‌گذاری ضروری است."

کارن فریمن سرپرست معاونیت بخش افغانستان و پاکستان در اداره انکشاف بین‌المللی امریکا
کارن فریمن سرپرست معاونیت بخش افغانستان و پاکستان در اداره انکشاف بین‌المللی امریکا

به اساس معلومات ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا(USAID)، افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو اضافه از ۹۳ ملیارد دالر کمک امریکا را دریافت کرده است.

حکومت افغانستان تا حال در مورد اقدام امریکا که صد میلیون دالر کمک را به دلیل فساد اداری پس می‌گیرد و از پرداخت ۶۰ میلیون دالر اضافی خودداری کرده واکنش نشان نداده است.

حکومت افغانستان قبلاً گفته بود که در راستای مبارزه با فساد اداری و ایجاد شفافیت در مصرف کمک‌های بین‌المللی، اقدامات را روی دست گرفته است.

XS
SM
MD
LG