لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

نامزدان 'ناامنی' را دلیل بی‌رنگی پیکارهای انتخاباتی می‌دانند


تصاویر نامزدان انتخاباتی افغانستان
تصاویر نامزدان انتخاباتی افغانستان

شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گویند، به دلیل ناامنی‌ها نتوانسته اند به اندازۀ کافی پیکارهای انتخاباتی راه‌اندازی کنند.

آنان می‌گویند، هرچند مذاکرات امریکا و طالبان امیدواری‌ها را نسبت به صلح افزایش داده بود اما ناامنی، مبارزات انتخاباتی را تحت شعاع قرار داد.

در این حال، وزارت دفاع افغانستان این ادعاها را رد کرده می‌گوید، نیروهای امنیتی در قسمت تأمین امنیت مبارزات انتخاباتی همکاری کرده اند.

پنج روز به پایان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده و برخی از نامزدان می‌گویند، به نسبت ناامنی‌ها نتوانست‌اند برنامه‌های خود را آن‌گونه که انتظار داشتند، به مردم برسانند.

شهاب حکیمی یکی از این نامزدان می‌گوید، ممکن در روزهای نزدیک بسیاری از نامزدان از انتخابات منصرف شوند.

شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
شهاب حکیمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

او افزود: "در بسیاری از ولایت‌های افغانستان جنگ جریان دارد، و دو ماه زمان هم برای پیکارهای انتخاباتی کافی نبود، به نسبت ناامنی نتوانستیم تا به تمام ولایت‌ها برویم و برنامه‌های خود را به مردم برسانیم، اگر انتخابات هم برگزار شود، بسیاری مراکز و حوزه‌های انتخاباتی بسته خواهند ماند."

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نیز می‌گوید، ناامنی‌ها مانع مبارزات انتخاباتی آنان در برخی مناطق شد.

بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی
بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی

"ما تلاش نهایی خود را کردیم تا پیام خود را به مردم برسانیم، اما به دلیل ناامنی و برخی مشکلات دیگر صد در صد موفق نشدیم تا این کار را کنیم، حالا در این پنج روز باقی مانده تلاش خود را می‌کنیم تا طرح و پلان خود را به گوش مردم برسانیم."

فضل غنی حقمل سخنگوی دستۀ انتخاباتی گلبدین حکمتیار می‌گوید، زمان تعیین شده برای مبارزات انتخاباتی کافی نبود.

گلبدین حکمتیار نامزد انتخابات ریاست جمهوری
گلبدین حکمتیار نامزد انتخابات ریاست جمهوری

"دو ماه برای مبارزت انتخاباتی زمان کافی نبود، خوب بود که این مدت زمان بیشتر می‌شد تا ما می‌توانستیم به ولایت‌های دیگر هم سفر می‌کردیم و برنامه‌های خود را با مردم شریک می‌کردیم."

اما برخی تیم‌های دیگر انتخاباتی از مبارزات انتخاباتی راضی به نظر می‌رسند.

جاوید فیصل سخنگوی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی می‌گوید، آنان توانسته اند به بسیاری نقاط افغانستان کمپاین کنند

جاوید فیصل سخنگوی تیم دولت ساز
جاوید فیصل سخنگوی تیم دولت ساز

"ما توانستیم در ۳۴ ولایت افغانستان برنامه‌های مبارزاتی داشته باشیم و برنامه‌هایی داشتیم، و پیام خود را برای مردم رساندیم."

فرا مرز تمنا نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌گوید، برای مبارزات انتخاباتی زمان کافی در اختیار داشتند.

"در زمان تعیین شده ما با حامیان خود دیدار و صحبت‌هایی داشتیم و برنامه‌های خود را توانستیم با آن‌ها شریک کنیم."

این در حالی است که نگرانی‌ها امنیتی تنها نزد تیم‌های انتخاباتی نه بلکه در نزد مردم نیز موجود اند.

پیش از این طالبان تهدید کرده اند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را برهم خواهد زد. طالبان مسلح مسئولیت حمله بر یکی از همایش‌های انتخاباتی تیم دولت‌ساز در ولایت پروان را که در آن بیش از ۳۰ نفر کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخم برداشتند؛ بر دوش گرفتند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، برنامه‌های امنیتی برای امنیت مبارزات انتخاباتی گرفته شده و همچنان در روز رأی‌دهی مراکز رأی‌دهی تأمین امنیت خواهند شد.

روح الله احمدزی سخنگوی این وزارت: "تأمین امنیت نشست‌های مبارزاتی و نامزدان بخشی از برنامه‌های امنیتی ما بوده و است و ما به آن متعهد هستیم، تا حال در این بخش موفق بوده ایم، تا حال حدود ۱۵۰ نشست مبارزاتی و انتخاباتی برگزار شده، بدون از حادثۀ پروان ما کدام رویداد دیگری نداشتیم و مردم شاهد اند."

نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند، اگر امنیت انتخابات تأمین شود مردم با حضور گسترده در این پروسه اشتراک خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG