لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

جهان

'اقدام نظامی بر ضد ایران منجر به منازعۀ منطقه‌ای می‌شود'

U.S. -- A U.S. flag is unfurled at sunrise on Tuesday, Sept. 11, 2018, at the Pentagon on the 17th anniversary of the Sept. 11, 2001, terrorist attacks
U.S. -- A U.S. flag is unfurled at sunrise on Tuesday, Sept. 11, 2018, at the Pentagon on the 17th anniversary of the Sept. 11, 2001, terrorist attacks

وزارت دفاع امریکا 'پنتاگون' امروز سلسله‌ای از گزینه‌های نظامی را به آقای ترمپ ارائه خواهد کرد.

این در حالی‌ است که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا روی شیوه‌های واکنش در برابر حملات اخیر بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی که تعداد زیادی در ادارۀ او ایران را به آن متهم می‌کنند غور می‌کند.

مقامات امریکایی با آگاهی از این موضوع و با خودداری از افشای نام هایشان به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته اند، در کنار سایر گزینه‌ها، اردوی امریکا فهرستی از اهداف هوایی بالقوه در داخل قلمرو ایران را به رئیس جمهور ترمپ نیز ارائه خواهد کرد.

مقامات امریکایی می‌گویند، پنتاگون رئیس جمهور ترمپ را نیز مطلع خواهد ساخت که عمل‌کرد نظامی بر ضد ایران می‌تواند به منازعه در سرتاسر منطقه منجر شود.

هرنوع عکس‌العمل نظامی برضد ایران می‌تواند به چگونگی شواهد امریکا و عربستان سعودی وابسته باشد، شواهدی که بتواند ادعای حملات طیارات بی‌پیلوت و راکت‌های کروز چهاردهم سپتامبر توسط ایران را حمایت کند.

تعداد زیادی در ادارۀ دونالد ترمپ به شمول مایک پامپیو 'وزیر خارجۀ امریکا' بر این‌که تهران در عقب این حملات قرار دارد؛ تأکید می‌کنند.

ایران دست داشتن در حملات اخیر بر تاسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده و شورشیان حوثی طرف‌دار ایران در یمن مسئولیت آن را به عهده گرفته اند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

تعدادی از محصلین پاکستانی از بشکیک به شهر لاهور پاکستان منتقل شدند

 محسن نقوی وزیر داخله پاکستان از ورود محصلین در لاهور استقبال کرد
محسن نقوی وزیر داخله پاکستان از ورود محصلین در لاهور استقبال کرد

حکومت پاکستان اعلام کرده است که تعدادی از محصلین خود را از بشکیک پایتخت قرقیزستان با طیاره مخصوص به پاکستان منتقل کرده است.

به اساس گزارش رادیو تلویزیون ملی پاکستان، ۱۴۰ محصل شب گذشته با یک طیاره وارد لاهور شدند و در میدان هوایی از سوی محسن نقوی وزیر داخله پاکستان مورد استقبال قرار گرفتند.

رادیو تلویزیون ملی پاکستان به نقل از مقامات نوشته که روز یکشنبه تعداد زیادی از محصلین از بشکیک خارج خواهند شد.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که عده ای در بیشکک به شدت به محصلین و شهروندان خارجی حمله کرده و دست کم ۲۹ نفر را زخمی کردند.

گفته می شود که بیشتر مجروحان محصلین پاکستانی هستند.

در همین حال حکومت قرقیزستان در اعلامیه ای گفته که وضعیت اکنون در بشکیک خوب است.

یک گروه مسلح شورشی در میانمار کنترول شهر راخین را به دست گرفت

نا آرامی ها در میانمار
نا آرامی ها در میانمار

یک گروه مسلح یک اقلیت قومی در میانمار(برمای سابق) روزشنبه (۱۸ می) ادعا کرد که جنگجویان آنها کنترول یک شهر را در ایالت غربی"راخین" به دست گرفته اند.

منازعات در ایالت راخین در ماه نوامبر گذشته پس از آن افزایش یافت که اردوی"اراکان" یا(AA) گروه مسلح یک اقلیت دیگر، بر نیروهای امنیتی میانمار، حمله کرد. با این حرکت آتش بسی شکیت که پس از کودتای نظامی ۲۰۲۱ میلادی توافق شده بود.

اردوی اراکان یا(AA) یک شهر در ایالت راخین و برخی مناطق دیگر را در نزدیک سرحد با هند و بنگلادش تصرف کرده است.

این امر فشار بر حکومت نظامی میانمار را افزایش داده که مدتی است بر ضد مخالفان خود در جنوب شرق و سایر مناطق میانمار(برمای سابق) می جنگد.

سازمان حقوق بشر ایران: یک افغان و سه ایرانی قرار است در شهر شیراز اعدام شوند

ایران، حلقهٔ دار و جلاد
ایران، حلقهٔ دار و جلاد

سازمان حقوق بشر ایران می گوید، چهار زندانی به شمول یک افغان برای آمادگی به اعدام به اتاق های انفرادی در زندان مرکزی شیراز، منتقل شده اند.

این سازمان روز شنبه (۱۸ می) اعلام کرد که این چهار تن به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر، یا قتل عمد برای اعدام آماده شده اند.

یک افغان که به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر شده، نیز ممکن است به زودی با این سه زندانی ایرانی اعدام شود.

بر اساس سازمان حقوق بشر ایران، تعداد اعدامها به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر در ایران در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی، ۸۴ درصد افزایش داشته است.

در سال ۲۰۲۳ حداقل ۴۷۱ تن به شمول افغان ها در ایران به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۵۶ تن بوده است.

گروه های حقوق بشر، از روند محاکمه در ایران انتقاد کرده، می گویند که این روند فاقد شفافیت است.

نا آرامی های محصلین در بشکیک پایتخت قزغیزستان ادامه دارد

تجمع محصلین در بشکیک پایتخت قرغیزستان
تجمع محصلین در بشکیک پایتخت قرغیزستان

در پی خشونت ها در شهر بیشکیک پایتخت قرغزستان که منجر به زخمی شدن حداقل ۲۹ تن از جمله چندین شهروند خارجی شد، شام دیروز(۱۸ می) نیز از تجمع ده ها تن در اطراف دو لیلیه محصلین، در بشکیک، گزارش داده شده است.

حکومت قرغزستان گفت که به ارتباط این خشونت ها، چهار شهروند خارجی دستگیر شدند، اما نگفته که افراد دستگیر شده، شهروندان کدام کشورها، هستند.

خشونت های ۱۷ و ۱۸ می در بشکیک، باعث تنش های دیپلوماتیک بین قرغزستان، پاکستان و هند شده است.

سفارت پاکستان در بشکیک گفته که در دو روز گذشته، ۱۴ پاکستانی زخمی شده اند، اما گزارش ها در مورد کشته شدن سه پاکستانی را رد کرد.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه ای گفته که دیروز سفیر قیرغزستان را در اسلام آباد احضار کرده و نگرانی عمیق حکومت در مورد حوادث شب گذشته علیه محصلین پاکستانی به او ابلاغ شده است.

رئیس جمهور اوکراین تشدید عملیات نظامی روسیه در شمال شرق کیف را پیش بینی کرد

 ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین

ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین می گوید بر اساس پیش بینی، روسیه عملیات نظامی خود را در شمال شرق کیف تشدید خواهد کرد.

زلینسکی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری فرانسپرس که روزشنبه (۱۸ می) منتشر شد، همچنین گفته، کیف صرف یک چهارم دفاع هوایی لازم را برای حفاظت از خط مقدم جبهه، در اختیار دارد.

براساس خبرگزاری فرانسپرس، نيروهاي روسی كه در ماه‌های اخير پيشرفت‌هايی داشته‌اند، در دهم ماه می حمله غافلگيرانه را بر منطقه خارکف را آغاز کردند.

ولودیمیر زلینسکی می گوید گفته که نیروهای روسی فقط در برخی مناطق شمال شرقی، ۵ تا ۱۰ کیلومتر پیشروی کردند، اما بعداً نیروهای اوکراینی آنها را متوقف ساخته اند.

جنگ و بمباران در شهر رفح شدت یافته است

جنگ و بمباران در رفح
جنگ و بمباران در رفح

شهر جنوبی رفح نوار غزه امروز صحنه درگیری های سنگین و بمباران بود.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، اردوی اسرائیل گفت که نیروهای هوایی اش در یک شبانه روز گذشته هفتاد هدف را در سراسر غزه بمباران کردند و نیروهای زمینی اسرائیل به عملیات در شرق رفح ادامه دادند.

شفاخانه کویتی گفته است که در طول شب در حملات اسرائیل دو تن در یک کمپ بیجاشدگان در رفح کشته شدند.

این رویداد ها در حالی صورت گرفته است که تلاش های بین المللی و منطقوی برای دستیابی به یک آتش بس در غزه نیز تقویت یافته است.

افزایش درگیری‌های اسرائیل و حماس در شمال غزه

جنگ در غزه وارد هفتمین ماه خود شده است.
جنگ در غزه وارد هفتمین ماه خود شده است.

نیروهای اسرائیلی با جنگ‌جویان گروه تندرو حماس امروز جمعه ۱۷ ماه می در کوچه‌های باریک جبلیه در شمال غزه درگیر شدند. ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا، حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، در جنوب غزه، جنگجویان مسلح بر تانک‌ها در اطراف رفح حمله کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنین محلی از پیش‌روی وسایط زرهی اسرائیلی در بازار جبلیه گزارش داده جائیکه یکی از هشت کمپ بزرگ تاریخی پناه‌جویان موقعیت دارد.

رویترز به نقل از ساکنین محلی همچنان گفته است که بلدوزرها، خانه‌ها و دکان‌ها را در مسیر پیش‌روی وسایط ویران می کنند.

اردوی اوکراین از سرنگونی ۲۰ هواپیمای نظامی روسیه خبر داد

عکس نمادین
عکس نمادین

اردوی اوکراین امروز اعلام کرد که سیستم پدافند هوایی این کشور ۲۰ هواپیمای بی‌سرنشین روسی را سرنگون کرده است.

به گفتۀ نیروی هوایی اوکراین، این هواپیماهای بی‌سرنشین روسی بر فراز مناطق خارکیف، پولتاوا، وینیتس یا، اودسا و میکولائیف سقوط داده شدند.

از سوی دیگر اولیه سین یه هوبوف، مسئول ادارۀ نظامی منطقۀ خارکیف گفته است که ۵ هواپیمای بی‌سرنشین بر فراز شهر خارکیف سرنگون شده ااند و بقایای یکی از این هواپیماها باعث وقوع آتش‌سوزی شده است.

شمار تلفات ناشی از سیلاب در شهر مشهد ایران به ۷ نفر رسید؛ ۱۲ تن دیگر ناپدید شده‌اند

عکس از: خبرگزاری دولت ایران؛ ایرنا
عکس از: خبرگزاری دولت ایران؛ ایرنا

حداقل هفت تن در اثر بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب در شمال شرق ایران در شهر مشهد کشته شده‌اند. مقامات محلی هشدار داده اند که با ادامه عملیات نجات برای یافتن افرادی که هنوز شناسایی نشده‌اند، احتمال دارد که تعداد قربانیان افزایش یابد.

بارندگی‌های شدیدی که از اوایل هفته جاری آغاز شد، باعث سرازیر شدن سیلاب در مشهد شده، در ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خیابان‌‌ها مملو از آب شده‌اند و چندین موتر دیده می‌شود که آب‌های خروشان آن‌ها را با خود می‌برد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، حداقل ۱۲ تن نیز ناپدید شده‌اند.

دستگیری دو عضو گروه زینبیون وابسته به ایران در شهر کراچی پاکستان

پولیس کراچی
پولیس کراچی

پولیس ادارۀ مبارزه با تروریزم ایالت سند پاکستان اعلام کرده که دو مرد مسلح وابسته به گروه شبه نظامی زینبیون را در شهر کراچی بازداشت کرده است.

آصف اعجاز شیخ، رئیس این اداره در نشست خبری در کراچی به روز پنج‌شنبه گفت که این دو تن در ایران آموزش دیده‌اند و به دستور نهادهای استخباراتی ایران، علمای مذهبی و اعضای یک گروه مذهبی مخالف را در کراچی هدف قرار داده‌اند.

او نام های این افراد را وقار عباس و حسین اکبر ذکر کرد و افزود که آنها ساکنین منطقه گلگت بلتستان پاکستان هستند.

به گفتۀ این مقام پولیس، دو تن متهمین از سپتمبر سال گذشته تا ۲۱ ماه فبروری امسال ۱۷ عالم دین را در کراچی به ضرب گلوله کشته و ۱۱ تن دیگر را زخمی کردهاند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG