لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

انتظار تحصیل‌کرده‌های بیکار جوزجان از رئیس جمهوری آینده


شماری از جوانان تحصیل‌کرده بیکار در ولایت فاریاب در شمال افغانستان می‌گویند انتظار دارند رئیس جمهوری آینده گرهی از کار آنها بگشاید.

این جوانان به رادیو آزادی گفته اند که مدارک تحصیلی لیسانس و ماستری به دست دارند، اما تمامی تلاشهای آنها برای کاریابی بی‌نتیجه مانده است.

آنها باور دارند که اگر رئیس جمهوری آینده سیاستگذاری کارآمدی نداشته باشد، وضعیت کاریابی و اشتغال در کشور از این هم بدتر خواهد شد.

یکی از آنها جاوید است که مدرک لیسانس حقوق گرفته و پس از فارغ‌التحصیلی به هر دفتری سر زده، امیدش به بن‌بست خورده و بالاخره ناامید به خانه بازگشته است.

او می‌افزاید که در دوره تحصیل شب‌های بسیاری بیدار مانده تا نتیجه تحصیلی بهتری به دست آورد. جاوید می‌گوید چه رنج‌ها که نکشید تا آینده روشنی برای خود رقم بزند، اما نمی‌دانست که پس از فارغ‌التحصیلی باید مدرکش روی زینت دیوار و سرنوشتش گوشه نشینی می‌شود.

وی به رادیو آزادی گفت: "از سه‌چهار سال پیش که از دانشکده حقوق فارغ‌التحصیل شدم، تا حال بیکار هستم. همچنین جوانان را که در جوزجان می‌بینیم، اکثراً بیکار هستند. ما همیشه در انتخابات‌های گذشته سهیم بودیم و به طور گسترده فعالیت کردیم؛ متاسفانه از دولت‌هایی که کامیاب شدند، خیر ندیدیم که برای ما زمینه کار را مهیا کند."

این جوان دانش‌آموخته پس از ۱۸ سال درس خواندن، حالا که بیکار است، روزها و شب‌هایی را به یاد می‌آورد که برای قبول شدن در امتحان کانکور درس می‌خواند‌ و از معاش بازنشستگی پدر ریش‌سفیدش در مراکز آموزشی شخصی مصرف می‌کرد.

او می‌گوید امروز درس و تحصیلات در افغانستان برای جامعه بی‌ارزش شده است و بیشتر افراد مدرک را فقط ابزاری می‌دانند برای فخرفروشی.

موقعیت ولایت جوزجان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت جوزجان در نقشه عمومی افغانستان

در همین حال، حفیظ‌الله ندیم، عضو شورای ولایتی جوزجان می‌گوید که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان زیادی در این ولایت بیکار و در جستجوی کار هستند.

آقای ندیم دلیل بیکاری جوانان جوزجانی را خشک‌سالی‌های دوامدار، نبود امنیت پایدار و عدم توجه دولت در این عرصه می‌داند.

او می افزاید: "جوانان ما از اول تا آخر بیکار بودند. از بیکاری رنج می‌بردند. آهسته‌آهسته این وضعیت باعث شده که یک نفر، دو نفر، چهار نفر و پنج نفر یک‌جا شوند و به دزدی و ناامنی دست بزنند و تعدادی از آنها به اعتیاد روی بیاورند. عدم پاسخگویی و عدم توجه زمامداران ما و رئیس جمهور ما است که متاسفانه در قسمت بیکاری این جوانان توجه نکرده‌اند."

ولایت جوزجان یکی از ولایات مهم شمال کشور است و از لحاظ درجه‌بندی اداری ولایات افغانستان، در جمع ولایت‌های "درجه دوم" قرار دارد. یک کارخانه استخراج گاز در این ولایت فعالیت می‌کند.

بر اساس آمار رسمی اداره اقتصاد ولایت جوزجان، بیش از ۵۸ هزار مرد و ۱۳۰ هزار زن در این ولایت بیکارند. اما مشخص نیست که چه تعداد آنها را جوانان تشکیل می‌دهند.

شماری از مردم می‌گویند در جوزجان فرصت‌های شغلی بسیار اندک و بیشتر فرصت‌های موجود کوتاه‌مدت است.

باشندگان جوزجان به این باوراند که به دلیل نبود برنامه‌ای کارآمد و درازمدت، حکومت نتوانسته است از نیروهای بشری تحصیل‌کرده برای توسعه این ولایت استفاده کند.

اما انور سادات، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان نظر دیگری دارد. او تاکید می‌کند که این وزارت برنامه‌هایی روی دست دارد که با اجرایی شدن آن جوانان جوزجان و دیگر ولایات کشور مشغول کار خواهند شد.

آقای سادات می‌گوید: "ما هم برای امروز هم و برای فردا برنامه داریم. یک بار ما بازار کار را بررسی کنیم که به چه نیاز دارد. ما حرفه‌های جدید را روی دست داریم. ما ده‌ها برنامه را در طول سال در ولایات داشته باشیم. اما وظیفه ما استخدام نیست."

شماری از جوانان بیکار در جوزجان، که برای برگزاری انتخابات ششم میزان لحظه شماری می‌کنند، امیدوارند در این انتخابات به نامزدی رأی دهند که بتواند زمینه کاریابی را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG