لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

'فیفا': در محروم ماندن بی‌جا شده‌گان از حق رأی‌، کمیسیون متهم است


 رئیس اجرائی فیفا یوسف رشید فیفا نشست
رئیس اجرائی فیفا یوسف رشید فیفا نشست

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) با اشاره به محروم ماندن بی‌جاشده‌گان از حق رأی‌دهی، کمیسیون را به بی‌تفاوتی متهم می‌کند.

این درحالی است که ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "واجدین شرایط رأی‌دهی تنها در محلی که قبلاً ثبت نام کرده اند، حق دادن رأی را دارند."

یکی از عوامل اساسی بی‌جا شدن مردم در مناطق مختلف، ناامنی خوانده می‌شود.

حالا وزارت داخله افغانستان اطمینان می‌دهد که برخی مناطقی که از وجود مخالفان پاک‌سازی شده زمینه برای بازگشت شماری بی‌جا شده‌گان به مناطق شان فراهم شده است.

در حالی که روزهای اندک به زمان برگزاری انتخابات جمهوری باقی مانده است، نگرانی‌های تازه از محروم ماندن بی‌جا شده‌گان داخلی از حق رأی‌دهی شان در این انتخابات بالا گرفته است.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید افغان‌های واجد شرایط تنها در مراکز که قبلاً ثبت نام شده اند در روز انتخابات رأی داده می‌توانند.

ذبیح سادات سخنگوی این کمیسیون روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت: "بی‌جاشده‌گان داخلی نیز نمی‌توانند در محل دیگر رأی بدهند."

ذبیح سادات معاون سخنگوی انتخابات
ذبیح سادات معاون سخنگوی انتخابات

او افزود: "بدبختانه که برای بی‌جاشده‌ها هیچ کدام راه حل وجود ندارد ، تنها این‌ها در مراکز که ثبت نام شده اند می‌توانند رأی شان را استفاده کنند، برأی آن‌ها نه وقت کافی داریم و نه هم امکانات این است که دوباره ثبت نام شوند"

یکی از دلایل اساسی بی‌جا شدن مردم در مناطق مختلف افغانستان، جنگ و ناامنی های اخیرخوانده شده است.

به اساس معلومات حکومت افغانستان، بیشتر بی‌جا شده‌گان در یک سال اخیر در ولایت‌های بدخشان، کندز، بغلان تخار، ارزگان و هلمند بوده که اکثراً به سبب ناامنی‌ها مناطق شان را ترک کرده و به جای امن پناه برده اند.

در این حال وزارت داخله افغانستان می‌گوید بیشتر ساحات که قبلاً ناامن شده بودند، دوباره تصفیه شده و برخی بی‌جا شده‌گان به مناطق شان برگشته اند.

از ساحات که مردم ولایت کندز، بغلان و بخش‌های از تخار بی‌جا شده بودند آن ساحات دوباره مکمل تصفیه شده و مشکل امنیتی وجود نداشته و بسیاری بی‌جا شده‌گان دوباره به مناطق شان بازگشت کردند.

این در حالی است که بر بیاد آماردهی سازمان ملل متحد در نتیجۀ جنگ‌های کندز بیش از ۱۰ هزار تن بی‌جا شده اند.

ملل متحد: در نتیجه جنگ کندز بیش از ۱۰ هزار تن بی جا شده‎اند

این وزارت اطمینان می‌دهد که تمام ۴۹۴۲ مرکز رأی‌دهی را در سراسر افغانستان تأمین امنیت کرده و زمینه را برأی شرکت مردم در انتخابات فراهم می‌سازد.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات تعداد مراکز رأی‌دهی را بیش از پنج هزار مرکز خوانده بود.

اما نهادهای ناظر انتخابات ابراز نگرانی کرده بودند که ممکن با مسدود ماندن بیش از چهارصد مرکز رأی‌دهی دوصد هزار واجد شرایط از حق رأی‌دهی شان در انتخابات محروم شوند.

حالا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) با اشاره به محروم ماندن بی‌جاشده‌گان از حق رأی‌دهی، کمیسیون را به بی‌تفاوتی متهم می‌کند.

یوسف رشید رئیس اجرائی این نهاد می‌گوید، کمیسیون باید در این خصوص تدابیر پیش‌گیرانه می‌داشت.

او افزود: "کمیسیون مستقل انتخابات باید وضعیت را مطالعه می‌کرد، در جاهایی‌که ما چنین گروه‌ها را داریم که بنابرجنگ و ناامنی بی‌جا شده و به شکل کتلوی در جاهای مشخص زنده‌گی می‌کنند با آن‌ها باید برخورد مسلکی می‌کردند."

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در پروسۀ ثبت نام تقویتی، فورم‌هایی وجود داشت که واجدین شرایط با تکمیل کردن آن می‌توانستند محل رأی‌دهی شان را تغییر دهند.

انتظار می‌رود انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه هفتۀ آینده برگزار شود.

به اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان، نزدیک به چهارصد هزار تن در جریان سال ۲۰۱۹ میلادی از مناطق شان بی‌جاه شده اند، اما مشخص نیست که چه تعداد آن‌ها واجد شرایط رأی‌دهی هستند.

XS
SM
MD
LG