لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

اندرابی: 'پولیس به‌خاطر حملات جنگجویان، به شدت زیر فشار است'


مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان
مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان

مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید، پولیس در نتیجۀ حملات جنگجویان، به شدت زیر فشار است.

آقای اندرابی این سخنان را روز یکشنبه در مصاحبۀ با خبرگزاری اسوشیتدپرس بیان کرد.

او پذیرفت که نیروهای امنیتی افغانستان به‌خاطر فساد و عمل کرد غیرمسلکی، شدیداً مورد انتقاد مردم قرار دارند.

سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان افزود که او در حال راه‌اندازی سیستم‌ها برای مسلکی و حرفوی سازی پولیس است.

اسوشیتدپرس نقل کرده است که مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید، پولیس در مقابله با جنگجویان مخالف، ضربات شدید را متقبل می‌شود.

آقای اندرابی گفت: "۷۰ در صد همۀ تلفات نیروهای امنیتی افغان را، پولیس تشکیل می‌دهد."

او افزود: "حکومت افغانستان، نیرو های ملی امنیتی افغان و ما همه، برای پروسۀ صلح، دست به هم داده و زمینه را جهت آمدن طالبان فراهم کردیم. بنابر این کاهش خشونت دقیقاً تغییراتی را در تلفات پولیس به میان خواهد آورد تا بیش از این پولیس در هر جنگ در جریان یک هفته ۷۰ درصد سربازان خود را از دست ندهد."

به گفتۀ سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان، ده‌ها پولیس روزانه در حملات بی‌رحمانۀ شورشان طالبان و جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش، کشته و زخمی می‌شوند.

هرچند، پولیس وظیقۀ تطبیق قانون را در شهرها داشته و با هر گروه مردم تماس زیاد دارد، اما تحلیل‌گران نظامی می‌گویند، پولیس افغان با سلاح و تجهیزات نظامی عصری مجهز است، چرا باید تلفات داشته باشد؟

نیروهای امنیتی پولیس افغان
نیروهای امنیتی پولیس افغان

عتیق الله امرخیل یکی از نظامی بازنشستۀ افغان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "درحالی‌که تمام وسایلی که پیش اردو است، نزد پولیس هم موجود اند. پولیس نباید تلفات بدهد. چرا، در تعلیمات نظامی راه‌ها برای کاهش تلفات ذکر شده است. یکی عوامل تلفات از سوی رهبری بررسی شود، دیگر داشتن معلومات دقیق از دشمن و سرانجام دشمن را تحت نظر داشتن از مسایل مهم به شمار می رود. در کنار آن، اکمالات، تعلیم و تربیه و رهبری پولیس، عناصری اند که با توجه به آن تلفات در صفوف پولیس کاهش می‌یابد."

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌گوید، سربازان امریکایی وظایف خود را انجام داده اند و اکنون نوبت افغان‌ها است تا گام‌هایی را بردارند.

به گفتۀ آقای ترمپ، با گرفتن مسئولیت از سوی نیروهای امنیتی افغان، زمینه فراهم می‌شود تا واشنگتن به جنگ هجده سالۀ افغانستان، پایان دهد.

این در حالی‌است که رئیس جمهور ترمپ در اوایل این ماه مذکرات صلح با طالبان را که به نظر می‌رسید تا به صلح بی‌انجامد، متوقف کرد.

آقای اندرابی در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیندپرس همچنان در مورد آن‌چه که او بازسازی پایدار و تدریجی پولیس خواند، صحبت کرد.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس اندرابی در حال راه‌اندازی سیستم‌هایی است که امیدوار است، پولیس به یک نیروی حرفه‌یی مبدل شود.

یک تن از نیروهای پولیس افغان در حال اجرای وظیفه
یک تن از نیروهای پولیس افغان در حال اجرای وظیفه

به گفتۀ او، با توجه به آمار بالای تلفات و کوهی از شکایات، این وظیفه خطیر است.

او افزود: "این عملی است، زیرا نه می‌گویم آسان است و نمی‌گویم در یک روز یا یک ماه یا در مقطع زمانی کوتاه. اما آیا قابل انجام است؟ بلی است و می‌تواند با چند اقدام ممکن شود."

سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان گفت، او یک سیستم جدید را در ارتباط جلب و جذب و ترفعات در این وزارت، بنیاد گذاشته است.

مسعود اندرابی می‌گوید، پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان، بسیاری از افراد تازه استخدام شدۀ پولیس، اعضای شبه نظامی سابق وفادار به جنگ سالاران بودند که با برکناری طالبان به قدرت رسیدند.

آقای اندرابی در این مصاحبه افزود: "اکنون اکثریت افسران ارشد در مؤسسات امنیتی افغانستان کسانی اند که از مراکز اکادمیک پولیس فارغ شده اند.

XS
SM
MD
LG