لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

واشنگتن پُست:‌ اشرف غنی به کمپاین پوپولیستی ادامه داده است


شماری از روزنامه های چاپ امریکا
شماری از روزنامه های چاپ امریکا
  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری و همایش‌های رئیس جمهور غنی تمرکز کرده است.

روزنامه می‌نویسد، با آنکه مبارزات انتخاباتی بمباران شده اما اشرف غنی به یک کمپاین کاملاً پوپولیستی (عوام‌گرایی) ادامه داده است.

هفته گذشته در جریان همایش‌های انتخاباتی رئیس جمهور غنی در ولایت پروان حمله بمبی صورت گرفت که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

در ولایت‌ها و شهر‌های مختلف افغانستان از میان ۱۸ نامزد ریاست جمهوری، بیشترین کمپاین را رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه برگزار کرده‌اند.

روزنامه واشنگتن پُست می‌نویسد، هنگامی که محمد اشرف غنی در سال ۲۰۱۴ نامزد ریاست جمهوری بود، برای اصلاحات و عصری ساختن یک کشور منزوی و یک جامعه سنتی کمپاین کرد.

اما حالا که او باز هم نامزد ریاست جمهوری شده، به نوشته روزنامه هم مانند یک بزرگ قومی مردم را در آغوش می‌گیرد و از قهرمانی‌های تاریخی افغان‌ها یاد آوری می‌کند.

واشنگتن پُست از سخنرانی اشرف غنی در کندهار هم یاد آوری کرده که با تحسین از احمد شاه ابدالی بنیانگذار افغانستان نوین در قرن ۱۷، تلاش کرد توجه مردم را به خودش جلب کند و به آنها وعده سپرد که در صورت پیروزی برای تمامی افغان‌ها صلح خواهد آورد.

آقای غنی همچنان از قهرمانی‌ها و قربانی‌های باشندگان ولایت پروان در برابر انگلیس‌ها و قشون سرخ یاد آوری کرده و وعده سپرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، برای تمامی خانه‌های این منطقه برق می‌رساند و صلح پایدار را برقرار می‌کند.

روزنامه واشنگتن پُست از رقیب اصلی اشرف غنی یعنی عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان هم یاد آور شده و می‌نویسد، او در اکثریت همایش‌های انتخاباتی‌اش، حملات لفظی بر غنی داشته و گفته است که برنده انتخابات خودش خواهد بود.

  • آبزرور

نشریه آبزرور به تلاش‌ها و پروسه صلح افغانستان تمرکز کرده‌است.

به نوشته نشریه، هنگامی که دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا دیدار محرمانه با نماینده‌های طالبان را در هشتم سپتمبر در کمپ دیوید لغو کرد، این خبر شور زیادی به میان آورد.

در ادامه آمده است، هموار کردن فرش سرخ پیش پای گروهی که رسماً از سوی ایالات متحده به عنوان تروریست شناخته می‌شود، برای بسیاری از متحدین امریکا خبر تکان دهنده بود.

آبزرور در ادامه می‌نویسد، دونالد ترمپ در هشتم سپتمبر گفت که پس از کشته شدن یک سرباز امریکایی در حمله پنجم سپتمبر در شهر کابل، مفکوره‌اش را برای دیدار و توافق با طالبان تغییر داده است.

اما به باور نویسنده دلیل هر چه بود، مردم افغانستان بهای خیلی بزرگ در ناکامی گفت‌وگو‌ها برای پایان یافتن جنگ می‌پردازند.

نشریه به گزارش‌های سازمان ملل متحد هم اشاره کرده و نوشته است، از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو، ده‌ها هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند اما جنگ‌ها ادامه یافته و شمار تلفات هم رو به افزایش است.

آبزرور همچنان می‌نویسد، قطع و تعلیق کمک‌های ۱۶۰ میلیون دالری امریکا برای افغانستان، عملکرد به جا نبود زیرا به استدلال نویسنده، چنین اقدام، دستآورد‌های سال‌های گذشته را که به سختی حاصل شده‌اند متاثر ساخته می‌تواند و شاید هم که به ناکامی دموکراسی بی‌انجامد.

آبزرور با این مطلبش را پایان داده که با حضور در افغانستان، ایالات متحده مسئول است و دیپلومات‌های امریکایی باید بدانند که نمی‌توانند فرار کنند بناءً کاری را که آغاز کرده‌اند باید به پایان برسانند.

XS
SM
MD
LG