لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

سرخط: کشتار غیرنظامیان تا چه وقت؟


  • دنیا

روزنامۀ دنیا در سرمقاله‌اش به تلفات غیرنظامیان در هلمند اشاره کرده است و نوشته است که تلفات غیرنظامیان معضلی است که سبب گسترش نا امنی‌ها در کشور شده است.

در ادامه سرمقاله آمده است که در ۱۸ سال گذشته غیرنظامیان بارها در عملیات‌های هوایی و زمینی نیروهای افغان و ناتو در بخش‌هایی از کشور آماج قرار گرفته و در تازه ترین مورد هم باشندگان موسی قلعۀ ولایت هلمند گواه این گونه حمله بودند.

نویسندۀ سرمقاله ادعا کرده‌است که در نتیجۀ حمله هوایی نیروهای خارجی در موسی قلعه هلمند، در یک مراسم عروسی نزدیک به ۴۰ غیرنظامی جان باختند.

در ادامه این سرمقاله نگاشته شده است که این نه رویداد نخست است و نه هم رویداد آخر خواهد بود اما سرمقاله نویس پرسشی را مطرح کرده است که این وضعیت تا چه هنگامی ادامه خواهد داشت و آیا با کشتار غیرنظامیان صلح در این کشور برقرار خواهد شد؟

در سرمقالۀ روزنامه دنیا همچنان نوشته شده است که ادامۀ نبردها از سوی طرف‌های درگیر و تأکید بر صلح دو موضوع متضادی اند که هیچ منطق ندارد.

در سرمقاله از رئیس جمهور خواسته شده که از ادامۀ این چنین وضعیت جلوگیری کند زیرا به باور نویسنده اگر خشونت‌ها در برابر غیرنظامیان ادامه یابند مردم در برابر نظام خواهند ایستاد و افغانستان بسوی بحران خواهد رفت.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط سرمقاله‌اش را با این پرسش آغاز کرده است: کشتار غیرنظامیان تا چه وقت؟

این روزنامه نیز به کشته شدن غیرنظامیان در یک حملۀ هوایی بر یک مراسم عروسی در موسی قلعۀ ولایت هلمند پرداخته و نوشته است که آیا این رویداد برای نیروهای امنیتی افغان و خارجی شرم آور نیست؟

در ادامه نوشته شده که برای مردم این مهم است که از وقوع چنین رویدادها جلوگیری شود نه اینکه مقام‌ها پس از چنین رویدادها اظهار تأسف کنند و خودشان را از مسئولیت در برابر آن رهایی بخشند.

به باور نویسنده، رعایت قواعد جنگی برای طرف‌های درگیر نیاز است. مردم می‌خواهند تا نیروهای امنیتی از عملیات در موسی قلعه هلمند درس بگیرند و این ظلم را بار دیگر تکرار نکنند.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا نیز با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان در رویداد موسی قلعۀ هلمند نوشته که آنجا غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند اما در کابل رهبران حکومت مصروف کارزارهای انتخاباتی شان هستند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش با خط درشت نوشته که چین با روند صلح افغانستان همکاری می‌کند.

سرمقاله نویس به نقل از سخنگوی وزارت خارجۀ چین نوشته پکن انتظار دارد گفت‌وگوهای مقام‌های امریکایی و طالبان از سر گرفته شوند.

در ادامۀ این سرمقاله نگاشته شده است که چین برای امنیت و ثبات از آغاز بی درنگ گفت‌وگوهای بین افغانها در پیوند با صلح حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG