لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

تلفات غیرنظامیان بدل به یک نگرانی‌ جدی شده است


زخمی شدن افراد ملکی
زخمی شدن افراد ملکی

نهادهای حقوق بشری و عدالت‌خواهی برای غیرنظامیان از طرف‌های درگیر می‌خواهند که به حفظ جان غیرنظامیان توجه جدی کنند.

در همین حال وزارت دفاع می‌گوید که برای سرکوب مخالفان مسلح دولت در بیست و چهار ساعت تا شصت حملۀ هوایی انجام می‌گیرند.

این وزارت می‌گوید، این حملات با دقت کامل صورت می‌گیرند تا به غیرنظامیان آسیب نرسد.

محمد رحیم؛ باشندۀ ولایت میدان وردک ادعا می‌کند خانم و پسر هفت ماهه‌اش در تیراندازی نیروهای اردوی ملی در ولایت میدان وردک زخمی شده اند.

محمد رحیم که خانم و پسرش را برای تداوی به شفاخانۀ ایمرجنسی کابل آورده است گفت: "هیچ گپ نبود، اردوی ملی خوب می‌دید فیر کرد یک مرمی به پای پسر هفت ماهه‌ام خورد و مرمی دیگر در سینه مادرش که حالا حتٰی به پسرش شیر داده نمی‌تواند."

اما او افزود: "موضوع بزرگ‌تر و نگران‌کنندۀ قربانی شدن غیرنظامیان در حمله‌های هوایی نیروهای افغان و خارجی است – حمله‌هایی که ولایت میدان وردک نیز بارها گواه‌اش بوده است."

اجرا عملیایت نیروهای خارجی
اجرا عملیایت نیروهای خارجی

در تازه‌ترین مورد در یک حملۀ هوایی در ولسوالی موسٰی قلعۀ هلمند ۱۴ غیرنظامی که از یک مراسم عروسی بازمی‌گشتند؛ جان باختند. هرچند وزارت‌های دفاع و امور داخله می‌گویند که در این رویداد افراد وابسته به القاعده را آماج قرار داده اند.

گروه عدالت‌خواهی و حفاظت از افراد ملکی در افغانستان می‌گوید، در سه ماه اخیر سال روان میلادی، ۳ هزار غیرنظامی در درگیری‌ها جان باخته اند که بخش چشم‌گیر این تلفات برخاسته از حمله‌های هوایی بوده است.

عزیز احمد تسل رئیس این گروه روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:" یگانه وسیلۀ خطرناک که در این سه ماه اخیر از طرف حکومت استفاده شد، عملیات‌های شبانه و حملات هوایی بودند. تلفاتی که در ماه‌های اخیر داشتیم در مقایسه با ماه‌های گذشته از حملات هوایی و عملیات‌های شبانه در ولایات مختلف بوده است."

عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی
عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی و حفاظت از افراد ملکی

آقای تسل از طرف‌های درگیر می‌خواهد تا برای حفظ جان غیرنظامیان بر روش‌های جنگی شان تغییر آورند.

در همین حال وزارت دفاع ملی می‌گوید که در این اواخر نیروهای هوایی کشور در ۲۴ ساعت ۵۰ تا۶۰ حملۀ هوایی را انجام دهند.

زبیر عارف معاون سخنگوی این وزارت حمله‌های هوایی را برای سرکوب زودهنگام مخالفان مسلح دولت بسیار موثر می‌داند.

او گفت: "نهایت تلاش ما این‌است ما در هر نوع عملیات، چه شبانه و یا هم هوایی برای هموطنان ما آسیب نرسد، این یکی از اراده و پلانپ‌های ما است و ما هیچ وقت چنین کاری را انجام نمی‌دهیم."

پیش از این سازمان ملل در گزارش شش ماه نخست سال روان میلادی‌اش گفته است که در عملیات‌های شبانه و حمله‌های هوایی ۴۰۳ غیرنظامی کشته شدند و ۳۱۴ غیرنظامی دیگر زخم برداشته اند.

XS
SM
MD
LG