لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

اشرف غنی: می‌خواهم 'عبدالله' و 'نبیل' به‌خاطر ادعاهای شان محاکمه شوند


مصاحبۀ اختصاصی رادیو آزادی با محمداشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان
مصاحبۀ اختصاصی رادیو آزادی با محمداشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان

آقای غنی در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی گفته است که اتهامات فساد اداری‌ ای که از سوی عبدالله و نبیل بر او وارد شده، اگر ثابت نشود، هر دو باید محاکمه و بعد به‌زندان بروند.

پیش از این آقای عبدالله و رحمت‌الله نبیل بر آقای غنی اتهام وارد کرده بودند که خلیل‌الله فیروزی رئیس پشین کابل‌بانک را به‌خاطر سودجویی در پیکارهای انتخاباتی از زندان آزاد کرده است.

محمد‌اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و رئیس دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز در این پرس و شنود گفت: "حاضر است در برابر اتهامات فساد اداری‌ای که علیه او مطرح شده پاسخگو باشد."

آقای غنی در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی، به ادعاهای عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و رهبر دسته انتخاباتی 'ثبات و همگرایی' و رحمت‌الله تبیل 'رئیس دستۀ امنیت و عدالت' اشاره کرد که گفته بودند، آقای غنی خلیل‌الله فیروزی، رئیس پیشین کابل بانک را به‌خاطر کمپاین از زندان آزاد کرده است.

او می‌گوید که آماده است در این مورد توضیح دهد.

در بارۀ اتهامات داکتر عبدالله و آقای نبیل می‌خواهم که یک محکمۀ خاص ایجاد شود تا آنان اتهامات‌شان را ثابت کنند، اگر این حرف‌های‌شان کمپاینی باشد، باید نخست محاکمه و بعد به زندان فرستاده شوند. من می‌گویم اگر سند دارید و ادعا می‌کنید، بروید به محکمه و من به هر اتهام وضاحت می‌دهم."

تلاش‌های رادیو آزادی برای دانستن پاسخ آقایان عبدالله و نبیل در این مورد این اظهارات آقای غنی به نتیجه نرسید.

خلیل‌الله فیروزی رئیس پیشین کابل بانک به اتهام فساد اداری زندانی شده بود و دو ماه پیش براساس حکم ویژۀ آقای غنی از زندان بیرون و تحت نظر خانه‌گی قرار گرفت.

آقای غنی می‌گوید او به دلیل بیماری سخت از زندان رها شده و تحت نظر نیروهای امنیتی است.

او در مصاحبۀ خود با رادیو آزادی به توافق مقام‌های امریکایی و گروه طالبان نیز اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که 'در این توافق‌نامه کدام مادۀ مورد بحث جدی بود؟' گفت: "خروج نظامیان آمریکایی، آن هم به خواست آن‌ها (طالبان) نه علاقمندی ما که از شریکان اصلی امریکا هستیم. ما با خروج نظامیان امریکایی که آن هم بر اساس یک تقسیم اوقات منظم صورت گیرد مشکلی نداریم."

او می‌گوید افغان‌ها برای مصون ماندن امریکا قربانی‌هایی بسیاری پرداخته‌اند.

رئیس جمهور در مورد پروسۀ صلح هم برخی اظهارات را داشت.

وی گفت به جز آتش‌بس، طالبان راه دیگری ندارد.

او در این مورد توضیح داد: "به‌جز آتش‌بس ما پیش نمی‌رویم، او گروه که مشهور به خشونت باشد با او گروها مذاکره نمی‌کنیم، ارتباط ما با امریکا احساساتی نیست بل‌که بر اساس منافع ملی است، از برکت قربانی‌ها افغان‌ها، امریکا حالا مصون است، دلیل که طالبان مهم است، این است که این گروه برای گروهای دیگر بستر مناسب را مساعد ساخته است.

رئيس جمهور افغانستان گفت انتخابات برای مردم افغانستان مهم است و این انتخابات به وقتش برگزار خواهد شد.

وی همچنان گفت که انتقال قدرت سیاسی از طریق انتخابات یک اصل است و جهانیان باید برای این اصل احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG