لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

ملل متحد: حملات علیه مراکز رأی‌دهی جنایت جنگی پنداشته می‌شود


تادامیچی یاماماتو، نمایندۀ خاص ملل متحد در افغانستان
تادامیچی یاماماتو، نمایندۀ خاص ملل متحد در افغانستان

ملل متحد در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از شورشیان طالب یک‌بار دیگر خواست تا از هرگونه اقدامی که باعث اخلال انتخابات می‌شود خودداری کنند.

تادامیچی یاماماتو، نمایندۀ خاص ملل متحد در افغانستان به طالبان هوشدار داده که حملات علیه مراکز رأی‌دهی و افراد ملکی نقض قانون بین‌المللی و جنایت جنگی پنداشته می‌شود.

در این میان، ناتو روی همکاری خود با نیروهای افغان در تأمین امنیت انتخابات تأکید می‌کند. پیش از این هم ناتو روی ادامۀ همکاری‌هایش با افغانستان تأکید کرده بود.

ناتو به تقویت نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهد

نماینده‌گی غیرنظامی ناتو در انتخابات با نیروهای افغان همکاری خواهد کرد

اتحادیۀ اروپا نیز انتخابات را یک فرصت تاریخی برای افغان‌ها عنوان کرده است.

ملل متحد در آستانۀ انتخابات ششم میزان در افغانستان یک‌بار دیگر از شورشیان طالب خواسته اند که به مصونیت رأی‌دهندگان و تمامی افراد ملکی دخیل در انتخابات توجه کنند.

آرشیف، عکس تزئینی از جریان انتخابات ولسی جرگه در بامیان
آرشیف، عکس تزئینی از جریان انتخابات ولسی جرگه در بامیان

اعلامیۀ یوناما، دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان می‌گوید که تادامیچی یاماماتو نمایندۀ خاص ملل متحد در نشست روز (سه شنبه، ۲ ميزان) با طالبان در دوحه تأکید کرده که انتخابات یک فعالیت مدنی است.

او گفته است که حملات علیه رأی‌دهندگان و افراد ملکی که در پروسۀ انتخابات اشتراک می‌کنند نقض صریح قانون بین‌المللی است و ممکن جنایت جنگی پنداشته شود. تادامیچی یاماماتو در این نشست تأکید کرده است که عاملان چنین جنایات باید پاسخگو باشند.

رادیو آزادی از سهیل شاهین سخنگوی دفترسیاسی طالبان در قطرخواست تا در مورد تبصرۀ این نشت روشنی بیاندازد. اما او گفت که چنین نشستی صورت گرفته ولی از جزئیات بیشتر خودداری کرد.

اما طالبان قبل از این، در اعلامیۀ خود انتخابات را یک پروسۀ جعلی و تلاش برای تداوم اشغال خوانده رد کرده بودند. طالبان به‌خصوص از شاگردان و استادان ادارات تعلیمی تقاضا کردند که به حیث کارمندان انتخاباتی وظیفه اجرا نکنند تا تلفات جانی و مالی به آن‌ها وارد نشود.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز نگرانی خود را در پیوند به خبرنامۀ تهدیدآمیز طالبان بیان کرده بود.

او گفته بود: "یگانه نگرانی در برگزاری انتخابات تأمین امنیت این پروسه است."

دراین میان ناتو روی همکاری خود با نیروهای افغان در تأمین امنیت انتخابات تأکید می‌کند.

نیکولاس کی نماینده ملکی ناتو در افغانستان در پیام ویدیویی دیروز خود که از مقر این پیمان در بروکسل در تویتر نشر کرد گفت که این پیمان به تعهد همکاری با نیروهای افغان پابند است.

نیکولاس کی نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان
نیکولاس کی نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان

"ناتو نقش مهمی در آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان برای تأمین انتخابات روز شنبه دارد. و من از همه جوانب می‌خواهم که قوانین انتخابات را به‌طور مطلق رعایت کنند و از حق رأی مردم افغانستان کاملاً حمایت کرده و به آن احترام بگذارند."

اتحادیۀ اروپا هم در پیام توییتر خود انتخابات روز شنبه را یک فرصت تاریخی برای صلح در افغانستان عنوان کرده است.

اتحادیۀ اروپا می‌افزاید که این لحظۀ رقابت سیاسی یک فرصت برای وحدت ملی به‌خاطر مردم‌سالاری، صلح و آیندۀ بهتر برای همه افغان‌ها شده می‌تواند.

اتحادیۀ اروپا در افغانستان- کابل
اتحادیۀ اروپا در افغانستان- کابل

دورۀ مبارزات انتخاباتی دو ماه اخیر شاهد چندین حمله و انفجار بود.

در اثر انفجار روز سه شنبه در دفتر کمپاین انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی در شهر قندهار چهار نفر به شمول یک خبرنگار کشته و شش تن دیگر زخمی شد.

مسئولیت این حمله را کسی به‌دوش نگرفت.

طالبان مسئولیت حملۀ هفتۀ گذشته در پروان را که در محل برگزاری گردهمایی انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی رخ داد و سی کشته و بیش از ۵۰ زخمی بر جا گذاشت؛ بدوش گرفتند.

در حملۀ دو ماه قبل بر دفتر امرالله صالح رهبر روند سبز و معاون تیم انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی ۲۱ تن از افراد ملکی کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شد ولی کدام گروه مسئولیت این حمله را بدوش نگرفت.

دورۀ سکوت چهل و هشت ساعته قبل از انتخابات روز شنبه ریاست جمهوری درافغانستان امروز آغاز شد.

نامزدان پیشتاز ریاست جمهوری در آخرین ساعات قبل از آغاز دورۀ سکوت نیز دیروز به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دادند.

XS
SM
MD
LG