لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

ملیحه حسن: ۲۰ ساعت را در شفاخانۀ امنیت با چند داعشی سپری کردیم


ملیحه حسن عضو پیشین کمیسیون مستقل انتخابات
ملیحه حسن عضو پیشین کمیسیون مستقل انتخابات

خانم حسن از نزدیک به یک ماه پیش براساس حکم محکمۀ ابتدایی در پیوند به پروندۀ مرتبط با انتخابات پارلمانی زندانی است.

او روز پنجشنبه از زندان ولایت کابل به رادیو آزادی گفت که به مشکل سلامتی او به صورت درست رسیدگی نشده است.

در این حال لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید که وضعیت سلامتی خانم حسن خوب گزارش شده است.

ملیحه حسن عضو پیشین کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که درنظارت‌خانۀ کابل با بیماری شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند و برای درمانش کار لازمی صورت نگرفته است.

خانم حسن روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که ۴ مهرۀ کمرش به گونۀ شدیدی آسیب دیده و داکتران گفته‌اند که نیاز به جراحی دارد.

ملیحه حسن در تماس تلفونی از نظارت‌خانۀ پولیس کابل به رادیو آزادی گفت که او و حمیرا حقمل عضو پیشین دیگر کمیسیون مستقل انتخابات ۲۰ ساعت در شفاخانۀ امنیت ملی با چندین عضو داعش یک‌جا به سر برده‌اند.

حمیرا حقمل 'عضو پیشین دیگر کمیسیون مستقل انتخابات'
حمیرا حقمل 'عضو پیشین دیگر کمیسیون مستقل انتخابات'

او افزود: "در یک الحاقیه در گوشۀ شفاخانۀ امنیت، که دارای چهار اتاق است، در سه اتاق آن هفت داعشی زیر مداوا قرار داشتند. در یک اتاق ما دو زن یعنی هم‌ردۀ افراد داعش قرار گرفتیم. یک تشناب مشترک بود و آن هم قفل نداشت. حالا مرا به همین وضعیت و مریضی دوباره به نظارت خانۀ کابل انتقال داده اند."

اما ریاست امنیت ملی در پیامی به رادیو آزادی گفت که خانم حسن نه تحت نظارت این ریاست بوده و نه هم است.

ریاست امنیت ملی گفته است که خانم حسن برای یک روز جهت تداوی به این شفاخانه انتقال شده بود.

این ریاست ادعای خانم حسن که گفته در "شفاخانه امنیت ملی در میان افراد داعش بوده"، نادرست خواند.

ملیحه حسن، حمیرا حقمل و هشت عضو پیشین دیگر کمیسیون‌های انتخاباتی به تاریخ دوازدهم ماه سنبله سال جاری را محکمه‌ ابتدایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری محاکمه و هر یک آنان به ۵ سال حبس تنفیذی محکوم شدند.

محکمه آنان را در مورد ابطال و کم کردن آرای صالح محمد صالح، نامزد انتخابات ولسی جرگۀ گذشته در ولایت کنر مجرم شناخته است، اما آنان مسئولیت این جرم را نپذیرفته‌اند.

خانم حسن می‌گوید او و حمیرا حقمل، که هر دو استاد پوهنتون کابل هستند، قربانی راستکاری خود شده‌اند و دستگاه عدلی و قضایی افغانستان را به نقض قانون اجراآت جزایی متهم می‌کند.

او گفت: "ما قربانی صداقت، راستکاری و کارکرد شفاف شده‌ایم. دستگاه عدلی و قضایی افغانستان قانون اجراآت جزایی را نقض کرد. ۲۳ روز است که من درد می‌کشم و در بستر بیماری هستم، اما رهایی با کفالت بالمال را که حق قانونی هر متهم است، از دادن این حق انکار می‌کنند."

منابع ستره محکمه از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند و آن را مربوط به لوی سارنوالی دانستند.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی می‌گوید که داکتران وضعیت سلامتی ملیحه حسن و حمیرا حقمل را خوب گزارش داده‌اند و این دو عضو پیشین کمیسیون انتخابات از حقوق قانونی خود در محبس برخوردارند.

جمشید رسولی، 'سخنگوی لوی سارنوالی'
جمشید رسولی، 'سخنگوی لوی سارنوالی'

آقای رسولی افزود: "سارنوالان نظارت بر محلات سلب آزادی در کنار آن‌که همواره از سایر زندانیان نظارت می‌کنند، تلاش دارند تا حقوق صحی، معیشتی و مسایل غذای‌شان به وجه احسن تأمین شود. آنان 'ملیحه حسن' و 'حمیرا حقمل' فعلاً در وضعیت قانونی در زندان به سر می‌برند."

آقای رسولی تأکید می‌کند که بررسی پروندۀ ۱۰ عضو پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به گونۀ شفاف و با رعایت حقوق بشری آنان صورت گرفته و جریان محاکمه آنان علنی و عادلانه بوده است.

در این حال کبیر رنجبر 'کارشناس مسایل حقوقی' می‌گوید که انتقال ملیحه حسن و حمیرا حقمل به شفاخانه به هدف تداوی حق آنان بوده، اما تداوی آنان در نزدیکی محلِ که زندانیان گروه داعش در آن تداوی می‌شدند، غیرقانونی بوده و باید لوی سارنوالی در این مورد پاسخگو باشد.

کبیر رنجبر 'کارشناس مسایل حقوقی'
کبیر رنجبر 'کارشناس مسایل حقوقی'

خانم حسن علاوه بر درد کمر، از بیماری شکر هم رنج می‌برد. او می‌گوید که جریان محاکمه او خوب بود، اما تصمیم محکمه به صورت شتاب‌زده بوده است.

در این روزها در مورد بیماری خانم حسن در فضای مجازی نیز صحبت می‌شود و برخی از فعالان مدنی از نهادهای مسئول خواسته‌اند که به و ضعیت صحی او هرچه زودتر رسیدگی شود.

XS
SM
MD
LG