لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

کمیسیون شکایات: استفاده از هرگونه تبلیغات انتخاباتی در دورۀ سکوت تخلف از قانون است


کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید استفاده از هرگونه وسیله برای تبلیغات انتخاباتی در دورۀ سکوت تخلف از قانون است.

مسئولان این کمیسیون می‌گویند گزارش‌هایی به آنان رسیده که نشان می‌دهند که پس از آغاز دورۀ سکوت نیز از برخی وسایل برای تبلیغات نامزدان استفاده شده که در این باره برخورد جدی خواهد شد.

نهادهای ناظر انتخابات از کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهند که از تبلیغات انتخاباتی در دورۀ سکوت جلوگیری کنند.

دورۀ سکوت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از ساعت ۱۲ چهارشنبه شب به این سو آغاز شده است، اما دیده می‌شود که برخی از کاربران در رسانه‌های اجتماعی به سود نامزدان مورد نظر خود تبلیغ می‌کنند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی این کار را خلاف قانون می‌داند می‌گوید که از چنین تخلفات به گونۀ جدی نظارت می کنند.

قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی به رادیو آزادی می‌گوید از آغاز دورۀ سکوت تا حال برخی گزارش‌ها را در مورد پیکارهای انتخاباتی به دست آورده، اما در این باره شکایت رسمی درج نشده است.

او گفت: "مبارزه کردن در دورۀ سکوت تخطی است. این کمپاین چه از طریق رسانه‌های اجتماعی باشد چه از طریق گردهمایی، تمامش تخطی است. ما در این باره اقدام می‌کنیم. ما تیم مطبوعاتی خود را موظف کرده‌ایم تا تمام رسانه‌های عامه و اجتماعی را زیر نظارت بگیرند. اگر شخص و یا کدام مسئول دولتی کمپاین کند، ما با آن برخورد جدی خواهیم کرد."

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید هدف از دورۀ سکوت این است تا مواد تبلیغاتی جمع‌آوری شوند و نیز به مردم فرصت داده شود تا در باره برنامه‌های نامزدان فکر کنند و به نامزد مورد نظر خود در روز انتخابات رای دهند.

به گفتۀ مسئولان این کمیسیون، در این دوره نامزدان باید تمام مواد تبلیغاتی را از شهر، به خصوص از جاهایی که تا صد متری مراکز رای‌دهی قرار دارند، جمع‌آوری کنند.

از سویی هم، نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند کمیسیون شکایات انتخاباتی نتوانسته که قانون را در مورد ناقضان قانون اجرا کند.

نعیم ایوب‌زاده رئیس موسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا» می‌گوید کمیسیون شکایات انتخاباتی باید تمام نامزدان را تحت نظارت بگیرد و اجازه ندهد تا قانون را زیر پا کنند.

"امیدوارم نامزدان در دورۀ سکوت به قانون اصول احترام کنند. متاسفانه باید بگویم که تخطی‌هایی که در دورۀ مبارزات انتخاباتی صورت گرفت، کمیسیون‌ها را بی‌اعتبار ساخته. اگر کمیسیون‌ها بی‌اعتبار شود به این معنی است که نتیجه برای تکت‌های انتخاباتی و شرکای انتخاباتی نمی‌تواند قابل قبول باشد."

اما موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید که مردم باید در دورۀ سکوت دربارۀ قانون‌شکنی‌ها شکایت‌های شان را ثبت کنند.

یوسف رشید رئیس این نهاد به رادیو آزادی گفت: "اگر نامزدان در این دوره از قانون استفادۀ نادرست می‌کنند و قانون را زیر پا می‌کنند، خواست ما این است که از این کار جلوگیری شود. اگر باز هم تخطی صورت می‌گیرد، باید مردم شکایت درج کنند تا کسانی که قانون را نقض می‌کنند جواب بگویند."

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

این در حالی است که در جریان مبارزات انتخاباتی ۹۴ شکایت در کمیسیون شکایات انتخاباتی به ثبت رسیده که بیشتر آن از سوی دو نامزد که رهبران برحال حکومت‌ وحدت ملی اند، در برابر همدیگر ثبت شده اند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید برخی از مقام‌های دولتی از جمله سرپرست وزارت امور خارجه، رئیس شورای عالی صلح و چند والی به دلیل نقض قانون تا پنجاه هزار افغانی جریمه شده‌اند.

به همین ترتیب یک وزیر و دو مشاور رئیس جمهوری از حق رای محروم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG